Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen och lärartabellen framgår att drygt hälften av lärarresurserna har forskarutbildning, det vill säga är minst disputerade. Fyra av dessa lärare är lektorer med förskollärarexamen som bakgrund och är starkt involverade i utbildningen. Av de lärare som inte är disputerade har tre lärare förskollärarexamen som bakgrund. Den kärna av lärare som studenterna möter består av totalt 13 lärare som deltar mer än 20 procent i utbildningen. Dessa lärare är fördelade över kurser inom utbildningens tre delar: utbildningsvetenskaplig kärna (UVK), förskolepedagogiskt område och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Detta bedömer bedömargruppen säkra den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen i utbildningen när det gäller förskolepedagogik. Lärarkärnan kompletteras av lektorer och adjunkter med olika ämneskompetens, vilket även bekräftades vid intervjuerna. Utbildningen engagerar alltså ett tillfredsställande antal lektorer med ämnesadekvat grundutbildning, det vill säga med inriktning mot förskola, samt adjunkter med ämneskompetens och förskolekompetens. Bedömningen är att detta sammantaget täcker behovet av lärare för de studenter som antas till campusutbildningen och till distansutbildningen.

Lärosätet säkrar den pedagogiska kompetensen genom en obligatorisk högskolepedagogisk kurs om 7,5 högskolepoäng för nya lärare. För att säkerställa den pedagogiska kvaliteten ingår alla lärare också i ämneskollegier. Lärosätet erbjuder varje år en webbaserad handledarutbildning för VFU-lärare. Handledarutbildningen fungerar både som kompetensutveckling för nya handledare och som komplettering för handledare med en äldre handledarutbildning. Enligt självvärderingen finns fler handledare med handledarutbildning på övningsförskolorna än i övriga verksamheter som ger VFU.

Sammantaget bedöms lärarresurserna som adekvata även på lång sikt. Lärosätet har identifierat ett framtida behov av kompetensförsörjning, bland annat behöver man ersätta pensionsavgångar. Lärare har inte någon bestämd kompetensutvecklingstid inom tjänsten, men varje lärare kan söka kompetensmedel vid den institution som ger förskollärarutbildningen. Enligt lärosätesintervjuerna är institutionen benägen att bevilja kompetensmedel om utvecklingsarbetet är i linje med institutionens intressen. Dock beskrev lärosätet inte i detalj vilka prioriteringar som görs och hur detta följs upp. Lärosätet har en plan för internrekrytering och vidareutbildning, och uttrycker förväntningar på en nyetablerad forskarskola och rekrytering av doktorander till denna. Däremot beskriver lärosätet inte någon uttalad plan för externrekrytering.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Enligt självvärderingen finns etablerade forskningsmiljöer som beforskar olika aspekter av förskolepedagogik, didaktik och barns lärande och utveckling. Forskare från dessa miljöer undervisar också i utbildningen. Den forskning som beskrivs har karaktären av praktiknära forskning, vilket bedömargruppen bedömer är högst relevant för utbildningen. Forskningen kommer både distans- och campusstudenter till del i och med att utbildningarna är likadana till sitt innehåll. Studenterna möter samma lärare och forskare i kurserna oavsett undervisningsform.

Förskollärarutbildningen har en profilinriktning mot natur och teknik. I och med den forskning som bedrivs vid lärosätet bedöms detta ge goda möjligheter till ett nära samband mellan forskning och utbildning. I självvärderingen nämner också lärosätet att just profilen natur och teknik i förskolan är ett utvecklingsområde som lärosätet arbetar för att stärka med strategiska satsningar. I intervjuerna framkom även ett stort engagemang för att utveckla profilområdet och det framkom även att det finns personella resurser med intresse och kompetens. Pågående forskning och möjligheter till nya forskningsprojekt beskriver lärosätet i självvärderingen genom kopplingen till övningsförskolor, där forskare och förskollärare eller adjunkter samverkar. Dock är det inte tydligt om sådana projekt också involverar studenter, vilket ytterligare skulle stärka sambandet mellan forskning och utbildning.

Lärosätet lyfter tydligt fram den vetenskapliga miljön i självvärderingen, men den professionsinriktade miljön tas inte upp lika tydligt. Bedömargruppen noterar att förskollärare från övningsförskolorna och gästföreläsare ger föreläsningar i de teoretiska kurserna. Dessa inslag stärker kopplingen till en professionsinriktad miljö. I intervjuerna beskrev lärosätet nära och täta kontakter med övningsförskolorna, vilket bedöms säkra att miljöerna samverkar och att utbildningen inkluderar både en vetenskaplig och en professionsinriktad miljö i tillräckligt stor utsträckning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Kompetensförsörjningen är tillgodosedd när det gäller disputerade lärare och kompetens inom det förskolepedagogiska området. Lärosätet har identifierat kommande behov, och rekrytering av doktorander till den nyetablerade forskarskolan pågår. Därmed bedöms antalet lärare och deras kompetens vara adekvat för utbildningens volym, innehåll och genomförande.

Förskollärarutbildningen har en profilinriktning mot natur och teknik. Profilområdet är ett pågående utvecklingsområde som visar potential att bli ett styrkeområde genom lärarnas engagemang och intresse samt genom en nära kontakt med resurscentrum och natur. Det finns också goda möjligheter till ett nära samband mellan forskning och utbildning, dels på grund av de forskningsmiljöer som beforskar områden som berör utbildningens profilområde och förskolepedagogiska områden, dels på grund av att fler än hälften av lärarna i utbildningen är disputerade. Det finns också en koppling till professionsinriktade miljöer, både genom övningsförskolorna och genom samverkan med andra förskolor.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)