Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Förutsättningarna bedöms som tillfredsställande när det gäller såväl personal som utbildningsmiljö. Trots få lärare med vetenskaplig kompetens inom det förskolepedagogiska området har lärosätet genom studenternas självständiga arbeten och intervjuunderlaget visat en förmåga att bedriva en utbildning som säkerställer måluppfyllelse och är av hög kvalitet. För att säkerställa kompetensförsörjningen över tid uppmuntrar bedömargruppen till fortsatt målmedvetet arbete för adekvat rekrytering. Det finns vid lärosätet en tillfredsställande utbildningsmiljö som samtidigt beskrivs vara under utveckling. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att i detta utvecklingsarbete förtydliga a) utbildningens vetenskapliga och professionsinriktade miljö, b) det nära samband som bör finnas mellan forskning och utbildning och c) forskningsmiljöernas ansvar för utbildningens forskningsöverbyggnad.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Bedömargruppen har genomgående påtalat avsaknaden av konstruktiv länkning och säkerställande i självvärderingen, men har också samtidigt framhållit att intervjuunderlaget och de självständiga arbetena bidrar med kompletterande information. Det samlade underlaget övertygar därmed bedömargruppen om att lärosätet både möjliggör och säkerställer examensmålen samt om att det finns en konstruktiv länkning mellan examensmål, kursplanemål, lärandeaktiviteter, examination och bedömning. Kvaliteten på de självständiga arbetena visar på ett övertygande sätt att studenterna har de kunskaper och den förståelse respektive de färdigheter och förmågor som krävs för yrkesutövningen.

Progressionen i utbildningen är strukturerad utifrån tre progressionsnivåer, och avsikten är att varje examensmål ska behandlas vid minst tre tillfällen under utbildningen. Det bedöms som en styrka. Bedömargruppen rekommenderar dock en översyn av de aktiva verb som används i lärandemålen för att ange nivå. Nivåerna behöver tydliggöras. Ett annat utvecklingsområde är att tydliggöra relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att säkerställa att studenterna har kännedom om detta. När det gäller examensmålen som rör värderingsförmåga och förhållningssätt i relation till hållbar utveckling behöver det förtydligas vilket innehåll som behandlas och hur det säkerställs i utbildningen. Vidare behöver den konstruktiva länkningen tydliggöras mellan lärandemål, examinationer och bedömning när det gäller jämställdhet. Bedömargruppen ser också en styrka i lärosätets sätt att kritiskt reflektera och påtala brister, eftersom det visar på en medvetenhet om vad som behöver åtgärdas. Bedömargruppen uppmanar lärosätet att göra en prioriteringsordning bland de identifierade utvecklingsområdena, samt att ta fram reella åtgärdsplaner som gör det möjligt att värdera planernas relevans och rimlighet.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Som ett gott exempel vill bedömargruppen särskilt lyfta fram lärosätets strävan efter att låta studenterna ta en aktiv roll i att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Enligt bedömargruppen har lärosätet goda relationer med det omgivande samhällets förskolor och arbetslivsperspektivet bedöms som centralt i utbildningen. En styrka är att det finns arbetslivsrepresentation i programråd, genom adjungerade adjunkter och en genom professionsdag som lärosätet anordnar i samverkan med förskole- och skolhuvudmän.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)