Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet håller sig enligt självvärderingen uppdaterat om exempelvis förändringar i lagstiftning och styrdokument. Det gör man för att kunna erbjuda en utbildning som är aktuell med tanke på de krav som dagens förskollärare står inför. I självvärderingen lyfter lärosätet fram behovet av kompetens i digitalisering, flerspråkighet och interkulturalitet. Det är exempel på betydelsefulla förändringar i arbetslivet och som lärosätet beaktar när man utformar utbildningen. I beskrivningarna av kursinnehållet återkommer redogörelser av hur dessa frågor integreras i olika områden. Till exempel har lärosätet införskaffat digitala undervisningsmaterial för att studenterna ska kunna hantera sådana i sin kommande yrkesutövning. Överlag bedöms exemplen på uppgifter som relevanta och uppdaterade utifrån förskollärarens uppdrag. Utomhuspedagogik, hållbar utveckling, projektinriktade arbetssätt och ledarskap är andra exempel på frågor som på olika sätt integreras i utbildningen och som bedöms högst relevanta ur ett arbetslivsperspektiv.

Vidare styrks arbetslivsperspektivet exempelvis genom arbetslivsrepresentation i programråd, genom adjungerade adjunkter och genom en professionsdag som lärosätet anordnar i samverkan med förskole- och skolhuvudmän. I såväl självvärderingen som i intervjuerna framstår försöksverksamheten med övningsförskolor som betydelsefull för samverkan med det omgivande samhället. Försöksverksamheten kommer att fortsätta även efter projekttiden. Lärosätet genomför i detta samarbete exempelvis träffar med handledarna inför varje period av verksamhetsförlagd utbildning. Arbetslivsrepresentanter finns även med i programrådet. I utbildningen medverkar vidare alumner och andra yrkesverksamma i viss utsträckning, vilket kan bidra till att utbildningens innehåll är aktuellt utifrån förändringar i samhället och arbetslivet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Arbetslivsperspektivet bedöms som centralt i utbildningen och något som lärosätet beaktar när man utformar utbildningens innehåll. Vidare anser bedömargruppen att det finns goda relationer mellan lärosätet och det omgivande samhällets förskolor. Det styrks genom exempelvis arbetslivsrepresentation i programråd, adjungerade adjunkter och en professionsdag som lärosätet anordnar i samverkan med förskole- och skolhuvudmän. Övningsförskoleprojektet bedöms också som värdefullt för arbetslivs- och samverkansperspektivet, och enligt intervjuunderlaget kommer denna verksamhet att fortsätta även efter projekttidens slut.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)