Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen beskriver lärosätet hur studenterna har möjlighet att göra sin röst hörd via så kallade kursutvecklare, men också genom kurs- och programvärderingar. Kursvärderingarna både läggs ut och återkopplas via lärplattformen. Nästa gång kursen ges återkopplar man sedan analysen till nya studenter. En styrka är att studentkåren utser kursutvecklare i form av två studenter per kursgrupp och termin. Samtidigt framkommer att studentkåren har svårt att rekrytera studenter till olika uppdrag. Studentrepresentanter finns även i högskolestiftelsens styrelse, i lärosätets disciplinnämnd och i utbildningschefsrådet. Det lilla lärosätets fördelar betonas i form av närhet, spontana möten och korta kommunikationsvägar, vilket även styrks i intervjuunderlaget. Ett utvecklingsområde är att tydliggöra studenternas möjligheter till informellt inflytande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen vill som ett gott exempel särskilt framhålla att utbildningen ger studenterna möjlighet att aktivt utveckla utbildningens innehåll och genomförande, inte minst genom de kursutvecklare som studentkåren utser. Bedömningsunderlaget styrker att studenterna dels har möjlighet att påverka genom rådande kvalitetssäkringssystem i form av kurs- och programvärdering samt genom kursutvecklare, dels har inflytande genom informella möten mellan student och lärare. Studentrepresentanter finns även i högskolestiftelsens styrelse, i lärosätets disciplinnämnd och i utbildningschefsrådet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)