Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Sammantaget visar underlagen i form av självvärdering, lärartabell, självständiga arbeten och intervjuer att utbildningen håller hög kvalitet utifrån en bedömning av samtliga kunskapsområden.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Det sammantagna underlaget visar att antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat i förhållande till utbildningens behov.

Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram det nära samarbetet mellan utbildning och forskning, som ger studenterna goda förutsättningar för lärande och professionsutveckling.

Bedömargruppen vill också lyfta fram några särskilt angelägna utvecklingsområden i fråga om lärarkåren, nämligen att stabilisera eller minska antalet tidsbegränsade anställningar för att förbättra kontinuiteten. Lärosätet bör också realisera de kort- och långsiktiga kompetensförsörjningsplanerna, det vill säga rekrytera personal som är disputerad och har professionskompetens. Vidare bör lärosätet öka professionskompetensen hos lärarna i ämneskurserna och säkerställa att alla handledare inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) har handledarutbildning.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande.

Den sammanvägda bedömningen av bedömningsområdet är att lärosätet har en välplanerad utbildning och genomför den med tillfredsställande kvalitet. Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta fram är utformningen av studiegången, det vill säga att ämneskurser direkt följs av en VFU-kurs. Det ger goda möjligheter för studenterna att hålla samman ett ämnesområde på ett fokuserat sätt och gör så att teori och praktik vävs samman. Som utvecklingsområden vill bedömargruppen lyfta att lärosätet behöver stärka professions- och förskoleanknytningen i ämnesstudierna. Dessutom bör lärosätet arbeta mer systematiskt med sådant utvecklingsarbete som krävs för yrkesutövningen, samt integrera kvantitativa forskningsmetoder i hela utbildningen. Vidare anser bedömargruppen att metodiken bör bli mer synlig i utbildningens kursplaner, särskilt när det gäller ämneskurserna. Utformningen av betygskriterier bör homogeniseras och VFU-handledarnas bedömningsarbete behöver ses över för att säkerställa likvärdiga bedömningar. Bedömargruppen rekommenderar också lärosätet att arbeta fram strategier för att systematiskt återkoppla jämställdhetsåtgärder till studenterna. Ett annat utvecklingsområde är att kritiskt granska lärosätets egna insatser och modell för uppföljning, samt att skapa och realisera åtgärder i utbildningen för att behålla studenter.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Lärosätet verkar för att studenterna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen. Studentrepresentanter medverkar i och har reellt inflytande på de nivåer där förskollärarutbildningens innehåll och utformning diskuteras. Det finns utmaningar för lärosätet i att få studenterna att medverka i systematiska utvärderingar, men lärosätet har framför allt en utmaning i att på ett systematiskt sätt följa upp och återkoppla åtgärder och utvecklingsområden till studenterna.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta fram det interna kvalitetsarbetet med att granska utbildningens samtliga kurser utifrån ett arbetslivsperspektiv. Ett annat gott exempel är att studenterna kontinuerligt möter samma lärare i såväl VFU-kurser som campusförlagda kurser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)