Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Lärosätet verkar för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningen. I självvärderingen beskriver lärosätet att studentrepresentanter medverkar i och har reellt inflytande på de nivåer där förskollärarutbildningens innehåll och utformning diskuteras. Studentrepresentanter finns i programrådet, institutionsstyrelsen och i den arbetsgrupp som förbereder flytt till nya lokaler 2019. Det finns också studentrepresentanter i lärosätets beslutande organ. De är utsedda av Stockholms universitets studentkår och är arvoderade.

På programnivå förekommer dialogmöten mellan studenterna och programledningen. Dessutom görs kursvärderingar efter avslutad kurs. Lärosätet anger att man håller på att implementera en ny rutin för att återföra resultat och vidta åtgärder utifrån kursvärderingarna. Det framkommer också i självvärderingen att svarsfrekvensen är låg för såväl kursvärderingar som programvärderingar, samt att studenterna visar lågt engagemang i studentrådet. Lärosätet har vidtagit åtgärder i fråga om kursvärderingarna på så sätt att kursansvarig och studentkåren informerar om dem, men lärosätet anger inte någon uppföljningsplan.

Omkring en femtedel av förskollärarstudenterna har behov av särskilt stöd. Lärosätet gör särskilda ansträngningar inom utbildningen för att dessa studenter ska nå utbildningens mål med bibehållen kvalitet.

Det finns utmaningar för lärosätet i att få studenterna att medverka i systematiska utvärderingar, men lärosätet har framför allt en utmaning i att på ett systematiskt sätt följa upp och återkoppla åtgärder och utvecklingsområden till studenterna. Detta anser bedömargruppen vara ett mycket angeläget utvecklingsområde.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet verkar för att studenterna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen. Studentrepresentanter medverkar i och har reellt inflytande på de nivåer där förskollärarutbildningens innehåll och utformning diskuteras. Lärosätet gör särskilda ansträngningar inom utbildningen för att studenter i behov av särskilt stöd ska nå utbildningens mål med bibehållen kvalitet.

Bedömargruppen anser att det är angeläget att lärosätet fortsätter arbetet med att utveckla formerna för att öka studenternas engagemang i kursvärderingar och programvärderingar. Det är också angeläget att lärosätet på ett systematiskt sätt återkopplar resultat och vidtagna åtgärder till studenterna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)