Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Den sammantagna vetenskapliga kompetensen hos personalen är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande. Det framgår av självvärderingen och lärartabellen att mer än häften av de undervisande lärarna är disputerade, och några av lärarna har licentiatexamen inom områden som är relevanta för utbildningen. Lärosätet har även specifik vetenskaplig kompetens som är relaterad till förskolans område i form av flera professorer och docenter.

När det gäller lärosätets professionsrelaterade kompetens kan bedömargruppen utläsa av lärartabellen att lärarnas bakgrund varierar. En del har yrkesbakgrund som förskollärare och en del bedriver forskning mot förskolans verksamhet. Det är mycket få lektorer som har både yrkes- och forskningsinriktning mot förskolan. Adjunkter undervisar i professionsrelevanta moment vid utbildningen och bidrar med specialkompetens inom bland annat den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen konstaterar utifrån lärartabellen och intervjuerna att förskoleprofessionsrelaterade kompetenser är svaga i ämneskurserna. Därför är detta ett mycket angeläget och högt prioriterat utvecklingsområde för lärosätet.

Enligt självvärderingen och lärartabellen är omkring 100 lärare involverade i undervisningen för 200 studenter varje termin. Utifrån självvärderingen är bedömargruppens bedömning att det totala antalet lärare är adekvat i proportion till utbildningens volym på kort sikt. Dock vill bedömargruppen påtala det faktum att en stor andel av lärarkåren har tidsbegränsade anställningar, både på de institutioner som ger utbildningen och på medverkande institutioner. Detta i kombination med väntande pensionsavgångar indikerar instabilitet på lång sikt. Lärosätet har dock beskrivit i självvärderingen, och förtydligat speciellt vid intervjuerna med lärosätets ledning, hur man mer konkret arbetar med rekryteringar och kompetensförsörjningsplan. Lärarkollegiet som helhet har fått nyrekryteringar i form av såväl lektorer som en professor. Dessutom har lärosätet behövt avstå från vissa utbildningsuppdrag (förskollärarutbildning för barnskötare) för att kunna garantera en hög utbildningskvalitet. Detta sammantaget visar på vikten av att lärosätet säkerställer personalbehovet även på lång sikt.

Vidare konstaterar bedömargruppen att de tillsvidareanställda disputerade lärarna har en låg grad av undervisning i utbildningen. Detta gäller även de tre professorerna. Bedömargruppen vill påpeka vikten av att öka disputerade lärares närvaro i hela utbildningen.

Lärosätet säkerställer genom de årliga medarbetarsamtalen att den pedagogiska kompetensen hos den tillsvidareanställda personalen är adekvat. I och med att det finns en stor andel tidsbegränsade anställningar bör lärosätet också säkerställa den pedagogiska kompetensen hos dessa lärare.

Av självvärderingen framgår att lärosätet gör systematiska uppföljningar av lärarnas kompetens och kompetensutveckling. Uppföljningarna följs sedan av återkopplingar och åtgärder. Kompetensutvecklingsinsatser ges dels till all undervisande personal oavsett anställningsform, dels som riktade satsningar. Det ser bedömargruppen som goda exempel på kompetensutvecklingsstrategier som rör hela lärarkollektivet. Dessutom gör lärosätet även flera ansträngningar kring kompetenshöjande aktiviteter bland personalen. Ett exempel på detta är satsningar på adjunkter med licentiatexamen för att dessa ska kunna disputera. Vidare har lärosätet anställt en gästprofessor som ska bidra till lärarkårens kompetensutveckling. Det finns även en organisation som säkerställer att handledarna inom den verksamhetsförlagda utbildningen har adekvat kompetens.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Vid lärosätet finns det en rik vetenskaplig och professionsinriktad miljö för utbildningen och goda möjligheter och förutsättningar ges för en kreativ och varierad utbildningsmiljö. Den forskning som lärosätet synliggör i självvärderingen bedöms vara relevant och tillräcklig. Undervisande lärare har egna forskningsaktiviteter och flera lärare ingår också i olika myndigheters referensgrupper och liknande. Miljön ger alltså studenterna förutsättningar för att ingå i ett sammanhang där det erbjuds en bred bild av forskning, forskningsresultat och metodutveckling kring förskolan från vetenskapliga områden inklusive professionskunskap.

Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta fram är att lärosätet arbetar med utvecklingsdagar. Under utvecklingsdagarna arbetar lärare och kursansvariga tillsammans för att lärarkollektivet bland annat ska ha god kännedom om innehållet i programkurserna och dess examinationsformer, för att på så sätt skapa goda förutsättningar för en sammanhållen utbildning.

I självvärderingen beskriver lärosätet att man bedriver verksamheten med en nära koppling mellan utbildning och forskning, vilket också bekräftades i samtliga intervjuer. De kursansvariga är disputerade och utbildningsmiljön erbjuder studenterna ett sammanhang där forskning och metodutveckling kring förskolan sker från flera vetenskapliga områden, inklusive professionsrelevant kunskap. Lärosätet erbjuder dessutom olika forum och evenemang för studenter, yrkesverksamma och lärare på utbildningen. I forumen presenteras och diskuteras aktuell forskning. Dock har lärosätet noterat att studenterna inte alltid deltar i dessa. Det är positivt att lärosätet uppmärksammar detta problem, och bedömargruppen framhåller vikten av att fortsätta utveckla sätt att inkludera studenterna. Här ser bedömargruppen möjligheter att få studenterna intresserade av att delta vid exempelvis vetenskapliga seminarier.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätet bedöms ha en välorganiserad utbildning med en tydlig struktur. Utbildningen har förutsättningar för en tillfredsställande verksamhet för att utbilda yrkeskunniga förskollärare.

Enligt det sammantagna underlaget förefaller antalet lärare och deras sammantagna kompetens vara adekvat för utbildningens behov inom utformning, innehåll och genomförande. Bedömargruppen ser dock svagheter i professionskompetensen inom vissa av ämneskurserna. Bedömargruppen ser också en risk för instabilitet på lång sikt med tanke på pensionsavgångar, många tidsbegränsade anställningar och låg undervisningsgrad hos tillsvidareanställda disputerade lärare.

Det finns en rik utbildningsmiljö, såväl vetenskaplig som professionsinriktad. Miljön ger goda förutsättningar för studenternas lärande och professionsutveckling. Utbildningen bedrivs så att det finns ett nära samband mellan utbildning och forskning. Studenterna kommer i kontakt med forskare och forskningsmiljöer i olika sammanhang under sin utbildning.

Bedömargruppen vill lyfta fram ett särskilt angeläget utvecklingsområde som rör lärarpersonalen, nämligen att stabilisera eller minska antalet tidsbegränsade anställningar för att förbättra kontinuiteten och för att realisera de kort- och långsiktiga kompetensförsörjningsplanerna. Det innebär att lärosätet behöver rekrytera personal som är disputerad och har professionskompetens. Ett annat utvecklingsområde är att professionskompetensen hos lärarna behöver öka i ämneskurserna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)