Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. När det gäller personal vill bedömargruppen som ett gott exempel särskilt lyfta fram att lärosätet kortsiktigt har satsat på adjungerade adjunkter som en metod för att kompensera bristen på disputerade lektorer. Bedömargruppen rekommenderar särskilt att lärosätet fortsätter med rekryteringen för att säkerställa andelen vetenskapligt meriterade lärarutbildare med förskollärarbakgrund. Bedömargruppen rekommenderar också att lärosätet fortsätter med arbetet för högre deltagande i undervisningen. Lärosätet bör även utveckla forskningsmiljöer för förskoleområdet inom de ämnesdidaktiska kurserna estetik, matematik, naturvetenskap och teknik, som i dag inte har några didaktiska forskningsmiljöer knutna till sig. Utvecklingsområden som behöver förstärkas med forskning vid lärosätet är rörelse, hälsa och teknik.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande.

Sammantaget bedöms utbildningen möjliggöra och säkerställa att studenterna vid examen visar den kunskap och förståelse inom det förskolepedagogiska området, inom ämneskunskaperna och inom aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete som krävs för yrket. Därtill möjliggör och säkerställer utbildningen studenternas kännedom om vetenskapsteori samt om kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Utbildningen möjliggör och säkerställer vidare att studenterna vid examen visar kännedom om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och om dess betydelse för yrkesutövningen.

Bedömargruppen bedömer att lärosätet har avhjälpt de brister i måluppfyllelse som framkommer i de självständiga arbetena. Detta har man gjort genom att revidera utbildningens studiegång. Den viktigaste förändrings- och förbättringsåtgärden i detta är att utbildningen har förstärkt inslaget av vetenskapsteori och forskningsmetoder. Det innehåll som ingår i ett självständigt arbete behandlas nu sammanhängande, vilket bör utveckla studenternas förmågor inom detta område. Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta fram lärosätets systematiska arbete med att sammankoppla förskoledidaktik, ämnesdidaktik och metodik. Dessutom har lärosätet utvecklat ett variationsrikt arbetssätt med lärandeaktiviteter för att säkerställa studenternas förmåga att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling.

Som ett utvecklingsområde vill bedömargruppen rekommendera att lärosätet möjliggör och säkerställer den fördjupning i förskolans ämnesdidaktik som krävs för yrkesutövningen. Ett annat utvecklingsområde är att utbilda handledare och examinatorer inom självständigt arbete som ett led i lärosätets förändrings- och förbättringsåtgärder med de självständiga arbetena. Vidare vill bedömargruppen rekommendera att lärosätet följer upp den programrevidering som genomfördes 2018 för att stärka måluppfyllelsen inom vetenskapsteori och forskningsmetoder. Ytterligare utvecklingsområden är att inkludera den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i det examensmål som behandlar vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling, samt att möjliggöra och säkerställa att VFU-handledare genomgår handledarutbildning.

En styrka är att lärosätet genomför externa granskningar av förskollärarutbildningen vart sjätte år. Dessutom vill bedömargruppen belysa betydelsen av lärosätets systematiska uppföljningsarbete, som uppmärksammade problemen med de självständiga arbetena och som sedan åtgärdade säkerställandet av de examensmål som examineras i arbetena.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Formell studentrepresentation finns och studenterna har möjligheter att aktivt påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen ser är att genomföra åtgärder för att öka studenternas engagemang och svarsfrekvens i fråga om utvärderingar.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Utbildningen har en variation av aktiviteter och samverkar med olika intressenter. Ett utvecklingsområde är att systematiskt möjliggöra och säkerställa arbetslivsrepresentanters deltagande i förskollärarutbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)