Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Lärosätet bedriver utbildning på två orter, Uppsala och Visby (Campus Gotland). Vid intervjuerna framkom att lärarna reser mellan orterna vid undervisning och ibland är med på möten via videolänk.

Det framkommer i självvärderingen och i lärartabellen att lärosätet har den vetenskapliga kompetens som krävs för utbildningen genom ett flertal disputerade och doktorander. De har dock en liten verksamhetsgrad i utbildningen. Exempelvis har tre professorer en verksamhetsgrad mellan 1 och 8 procent. Få disputerade lärarutbildare har förskollärarbakgrund. Det ser bedömargruppen som en brist när det gäller att säkra den innehållsmässiga vetenskapliga delen av det förskolepedagogiska området, särskilt inom förskoledidaktik. Ett gott exempel som lärosätet beskriver är dock att de forskare som nämns beforskar förskoleområdet.

Professionskompetensen med inriktning mot förskoleområdet består framför allt av adjungerade adjunkter och tillsvidareanställda adjunkter. Som ett gott exempel inom bedömningsgrunden Personal vill bedömargruppen dock lyfta att lärosätet har anställt adjungerade adjunkter med tidsbegränsad anställning. Det stöder delvis lärosätets målsättning om professionsinriktning och samverkan med arbetslivet.

Förskollärarutbildningen har 669 registrerade studenter och 53 anställda lärarutbildare. Vid intervjuerna framkom att lärarkärnan består av professorer, lektorer, adjunkter och adjungerande adjunkter som är organiserade i ett förskollärarkollegium. Dock är det enligt lärartabellen relativt få lärare som är involverade i utbildningen med en verksamhetsgrad som överstiger 20 procent. Det indikerar en mindre sammanhållen lärargrupp i förhållande till det stora antalet studenter. Exempelvis är det av totalt nio lärarutbildare med förskollärarexamen bara fem som arbetar mer än 20 procent i utbildningen och har en tillsvidareanställning. Av dessa fem är en disputerad. Enligt lärartabellen är de fem tillsvidareanställda lärarna med förskollärarexamen huvudsakligen verksamma inom det förskolepedagogiska området, och i mindre utsträckning verksamma i ämnesdidaktik, utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning. Flera lärare har dock tillsvidareanställning, vilket kan innebära en stabilitet på lång sikt när det gäller lärarkapacitet.

Av självvärderingen och intervjuerna framgår att rekrytering pågår löpande, men att detta är en utmaning för lärosätet på grund av efterfrågan och konkurrens mellan lärosätena. Bedömargruppen vill särskilt belysa som ett gott exempel att lärosätet har gjort särskilda satsningar för att anställa fler doktorander med inriktning mot förskolan och för att hitta ny lektorskompetens.

Ett utvecklingsområde som bedömargruppen vill framhålla är att möjliggöra och säkerställa att handledarna genomgår handledarutbildning. Det framfördes som en brist under intervjuerna.

Den pedagogiska kompetensen säkerställs genom att alla lärare erbjuds högskolepedagogisk utbildning när de anställs. Bedömargruppen vill även framhålla att lärosätet ger goda möjligheter till internationellt lärarutbyte som del av kompetensutvecklingen.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen och vid intervjuerna presenterar lärosätet en vetenskaplig miljö där undervisning och forskning står i nära relation till varandra. Det exemplifieras bland annat med flera pågående forskningsprojekt som har direkt anknytning till förskolan och som kommer utbildningen till godo genom att forskarna undervisar i förskollärarutbildningen. Ett gott exempel som bedömargruppen vill betona är att lärosätet har gjort en översyn av hur forskning integreras i utbildningen, vilket har generat mer forskning i kursinnehåll och i kurslitteratur. Detta bedöms bidra till en adekvat vetenskaplig miljö som kommer studenterna till godo. En brist finns dock i de ämnesdidaktiska kurserna, det vill säga estetik, naturvetenskap och teknik. Till dem finns inga didaktiskt inriktade forskningsmiljöer knutna, vilket bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde för lärosätet.

Den professionsinriktade miljön består framför allt av adjungerade adjunkter och adjunkter. Det innebär att den professionsinriktade miljön är ett utvecklingsområde, eftersom få disputerade lärare i utbildningen har förskolebakgrund. En styrka som bedömargruppen vill belysa är dock att lärosätet har organiserat en seminarieserie som är särskilt riktad till adjungerade adjunkter och adjunkter för att sammankoppla den vetenskapliga miljön med professionsmiljön. Vid intervjuerna framkom att lärosätet strävar efter en balans mellan ämneskompetens, disputerade inom förskoleområdet och adjunkter med professionsbakgrund. Det framkom också att lärosätet arbetar strategiskt med rekryteringsarbete.

Sammanfattningsvis är bedömningen att starka forskningsmiljöer och förskollärarutbildningen förenas vid lärosätet.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Förskollärarutbildningens vetenskapliga miljö bedöms vara god med forskningsmiljöer som har betydelse för utbildningen och med forskning som har anknytning till förskolan. Lärosätet belyser dock att det finns vissa ämnesområden där forskningen behöver stärkas, såsom rörelse, hälsa och teknik. Lärosätet beskriver att man har arbetat strategiskt under några år för att stärka den vetenskapliga utbildningsmiljön, och det har delvis lyckats. Lärartabellen visar dock att lärosätet totalt har en utbildning som främst består av lärare med begränsad verksamhetstid i utbildningen och där få har förskollärarbakgrund. Av självvärderingen och lärosätesintervjuerna framgår att lärosätet har en sammanhållen kritisk analys och värdering av sina förutsättningar i form av personal och utbildningsmiljö. Det har man både när det gäller svagheterna och styrkorna.

Sammantaget bedöms utbildningens förutsättningar som tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)