Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan
Arbetsliv och samverkan
Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.
Lärosätet beskriver en variation av aktiviteter och samverkan med olika intressenter. Det visar att arbetslivet är centralt i utbildningen, exempelvis genom Forum för samverkan och Region Gotland. Ett annat exempel är att adjungerade adjunkter deltar i utbildningen och på så sätt knyter yrkesprofessionen till utbildningen, samtidigt som det också stärker samverkan mellan lärosätet och yrkesverksamheten. Partnerförskolesamarbetet bygger ytterligare en bro mellan utbildning och arbetsliv. Därtill anordnar lärosätet dialogmöten som stärker sambandet mellan utbildning och yrkesverksamhet. Ett beaktansvärt exempel som är i planeringsstadiet är så kallade ULF-tjänster (Utveckling, Lärande, Forskning), det vill säga forskartjänster som delas mellan förskolor och lärosätet. Sådana tjänster har stor potential att stärka samarbetet mellan lärarutbildningens forskning och kommunerna och förskolorna. Den pågående alumnverksamheten är också en viktig del i arbetet med att skapa nätverk och kontaktytor.
Arbetsliv och samverkan
Tillfredsställande
Vid utbildningen finns en variation av aktiviteter och samverkan med olika intressenter. Det visar att arbetslivet är centralt i utbildningen, exempelvis genom Forum för samverkan och Region Gotland. Yrkesprofessionen knyts också till utbildningen genom de adjungerade adjunkter som deltar i utbildningen. Bedömargruppen vill särskilt lyfta det goda exemplet med så kallade ULF-tjänster (Utveckling, Lärande, Forskning). När det gäller arbetslivsrepresentanters påverkan på innehållet i förskollärarutbildningen framför lärosätet detta som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen ser detta som värt att beakta och vill uppmuntra lärosätet att vidareutveckla samarbetet med exempelvis branschråd.