Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Lärosätet visar i självvärderingen att studenterna har möjlighet till reellt inflytande. Lärosätet har också ett nära samarbete och en nära dialog med studenterna. Studenterna har möjlighet att påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring, och de har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Lärosätet säkerställer därmed studenternas medverkan och inflytande.

Bedömargruppen vill poängtera att ett gott exempel är att lärarstudenterna har haft ett betydande inflytande på programvärderingarnas utformning. Ytterligare en styrka är att studenter har anställts som amanuenser för att ge andra studenter stöd under den första terminen på förskollärarutbildningen. Uppsala studentkårs lärarstudentsektion Lära lyfter aktuella studerandefrågor och anordnar lärarcafé i tillsammans med Forum för samverkan vid fakulteten för utbildningsvetenskaper. Det ger studenterna möjlighet att möta yrkesverksamma lärare, att knyta forskning till utbildningen och att etablera nya kontakter. Lärosätet uttrycker i självvärderingen en förhoppning om ett ökat engagemang från studenterna, men beskriver ingen konkret plan för hur detta kan realiseras.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenterna har ett reellt inflytande och lärosätet har ett nära samarbete och en nära dialog med studenterna. Bedömargruppen vill särskilt lyfta det goda exemplet att lärarstudenterna har haft stort inflytande på programvärderingarnas utformning, samt att studenter har anställts som amanuenser.

När det gäller studenternas svaga engagemang ser bedömargruppen dock ett utvecklingsområde, där lärosätet bör ta fram en kreativ handlingsplan för att åtgärda detta.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)