Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande.

Bedömningsområdet bedöms vara tillfredsställande som helhet och inom alla bedömningsgrunder. När det gäller bedömningsgrunden Personal vill bedömargruppen som ett gott exempel särskilt lyfta fram att förskollärarutbildningen kortsiktigt har satsat på adjungerade adjunkter som en metod för att kompensera bristen på disputerade lektorer inom det förskolepedagogiska området. Dessutom finns det vid lärosätet professorer med särskild forskningsinriktning mot förskolan och som deltar aktivt i förskollärarutbildningen. Utbildningsmiljön präglas av en professionsstolthet och en intressant seminariekultur. Lärosätets förskollärarutbildning utmärks också av en aktiv forskningsinstitution som skapar möjligheter för studenterna att få kunskaper om hur de ska omsätta aktuell forskning i yrkesverksamheten. Som utvecklingsområden vill bedömargruppen nämna vikten av att lärosätet fullföljer de ambitioner som nämns i självvärderingen och i ledningsintervjuerna, det vill säga att öka andelen forskarutbildade lärarutbildare med professionskompetens inom förskoleområdet.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande.

Bedömningsområdet bedöms vara tillfredsställande som helhet och inom alla bedömningsgrunder. Det framgår av självvärderingen att lärosätet har ett välutvecklat system för kvalitetsarbete. Ytterligare en styrka är att lärosätet visar att utbildningen genomförs med ett varierat kursinnehåll, tydliga lärandemål, innehållsrika lärandeaktiviteter, konkreta examinationsuppgifter och betygskriterier samt med progression som bygger vidare på grundläggande kunskaper. Exempelvis återanvänds observationsmaterial i flera kurser på ett successivt mer avancerat sätt, vilket visar på tydlig progression. Bedömargruppen vill dock betona vikten av att lärosätet genomför de utvecklingsområden som man poängterar i självvärderingen. Dessa utvecklingsområden är att öka svarsfrekvensen vid helkursvärderingar, att systematisera uppföljningen av avhopp och att utveckla alumnverksamheten.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Bedömargruppen bedömer att studentperspektivet är framträdande och högt värderat i utbildningen. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram mitterminsvärderingen, där studenterna får möjlighet att påverka utbildningen under terminens gång. Ett utvecklingsområde för lärosätet är att säkerställa återkoppling även till de studenter som har deltagit i och besvarat utvärderingarna.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Bedömargruppen bedömer att utbildningen tydligt tar tillvara arbetslivs- och samverkansperspektivet. Ett gott exempel på detta är de didaktiska, forskningsbaserade nätverk som finns för samverkan mellan lärarutbildningen och regionens skolor och förskolor.

Ett utvecklingsområde som lärosätet har identifierat är att ta tillvara alumners erfarenheter för att utveckla utbildningen och ytterligare stärka yrkesrelevansen. Det ser bedömargruppen som insiktsfullt och relevant.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)