Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Det framgår av självvärderingen, lärartabellen och intervjuerna att det finns en hög andel disputerade lärare vid lärosätet, vilket säkerställer god vetenskaplig kompetens inom utbildningen. I intervjuerna framkom att lärosätet medvetet anpassar kompetensen till det som uttrycks i utbildningens examensmål. Det framgår vidare av självvärderingen att lärosätets utmaning är professionskompetens med inriktning mot förskoleområdet, och att det behövs ytterligare satsningar för att säkerställa det framtida behovet av kompetens.

Lärartabellen visar att det i lärargruppen finns ett mindre antal lektorer och adjunkter med förskollärarexamen. Det är också lektorerna och adjunkterna som har mest undervisningstid i utbildningen och är lärargruppens kärna. De är verksamma inom de tre områdena förskolepedagogiskt område, utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning. Två av lärarna inom förskollärarkollegiet har utsetts till excellenta lärare, vilket är en styrka. Vid intervjuerna betonade lärosätet att man har satsat på adjungerade adjunkter som kan bidra med professionsanknytningen, och dessa samarbetar med lektorerna som ansvarar för den teoretiska förankringen i utbildningen. Det stöder delvis lärosätets målsättning om professionsinriktning och samverkan med arbetslivet.

Lärartabellen tydliggör också att lärarna har tillfredsställande tid för kompetensutveckling. Lärarnas kompetensutvecklingsbehov redogörs för i kompetensutvecklingsplaner som följs upp vid medarbetarsamtal, och det pågår satsningar för att öka lärarnas kompetens. Lärosätet visar en bra metod för att säkerställa utbildningens vetenskapliga kompetens, nämligen att lärarna utöver särskild kompetensutvecklingstid (20 procent) också har viss tid avsatt för administration i tjänsten. Dessutom finns möjligheten att söka interna medel för forskning och deltagande i konferenser, vilket bedömargruppen ser som föredömligt. Alla lärare i den verksamhetsförlagda utbildningen har handledarutbildning, vilket stärker kvaliteten på handledningen av studenter.

I självvärderingen och vid intervjuerna redovisar lärosätet en tydlig kompetensförsörjningsplan som syftar till att stärka såväl den vetenskapliga som den professionsrelaterade kompetensen på både kort och lång sikt. Lärosätet arbetar strategiskt, dels genom en satsning på att anställa adjungerade adjunkter, dels genom nyrekrytering av doktorander och lektorer med professionsrelaterad anknytning. Detta gör lärosätet för att tillgodose det ökade behovet av lärare på grund av fler antagna studenter. Lärarnas högskolepedagogiska kompetens säkerställs vid anställningen, vilket är ett krav vid lärosätet.

Bedömargruppen anser att självvärderingen, lärartabellen och intervjuerna ger en strukturerad och tydlig bild av utbildningens förutsättningar när det gäller personalen.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet redovisar i självvärderingen och i intervjuerna att det finns en bred, forskningsinriktad utbildningsmiljö inom ett flertal områden som är relevanta för förskollärarutbildningen. Inom det förskolepedagogiska området arbetar exempelvis två professorer med inriktning mot förskola som har bedrivit och bedriver forskning i förskolan. Under intervjuerna framkom att professorerna vid lärosätet tar ett stort ansvar för förskollärarutbildningen, vilket bedömargruppen ser som en styrka.

Det finns en stark anknytning mellan utbildning och forskning. Studenterna involveras i forskningen genom att de på olika sätt tar del av en forskande kontext, exempelvis genom lärare som både undervisar och forskar. Det ger utrymme för att aktuell forskning - både egen och andras - presenteras vid föreläsningar, seminarier och workshops. Det ger också studenterna möjlighet att ta del av olika forskningsperspektiv, vilket gynnar förståelsen för ett vetenskapligt förhållningssätt. Genom att verksamma förskollärare föreläser och leder workshops skapar utbildningen ett samband mellan profession och utbildning så att teori och praktik vävs samman. Ett gott exempel är att det pågår ett fakultetsfinansierat projekt vid lärosätet om professionsfrågor. Målet är att utveckla kursinslag som gynnar studenternas möjligheter till forskningsbaserat lärande.

Lärosätet har själva identifierat tre relevanta utvecklingsområden. Forskningspublikationer behöver i högre grad användas som kurslitteratur, och forskningsanknytningen behöver stärkas ytterligare. Detta ska ske genom att lärosätet utvecklar akademiska miljöer där praktiknära forskning, utbildning och samverkan växelverkar. Vidare ska lärosätet ge förskollärarstudenterna möjlighet till masterutbildning med inriktning mot förskoledidaktik. Bedömargruppen ser det som positivt att lärosätet har uppmärksammat detta och instämmer i att dessa utvecklingsområden är relevanta.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätet har identifierat en framkomlig väg för att säkerställa att lärarnas sammantagna kompetens står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande både på kort och lång sikt. Denna väg går via kompetensförsörjningsplaner och nyrekryteringar av doktorander och lektorer med professionsrelaterad kompetens. Dessutom har både adjunkter och lektorer 20 procents kompetensutvecklingstid. Det framkommer dock i självvärderingen och bekräftades vid intervjuerna att det finns behov av att på kort sikt rekrytera fler lektorer för att tillföra resurser till undervisningen, även om nyrekryteringar har skett. Vid lärosätet finns också en aktiv forskningsmiljö som kommer förskollärarutbildningen till godo. Totalt visar detta att lärosätet har adekvat vetenskaplig och pedagogisk kompetens.

Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet arbetar vidare med att fullfölja ambitionerna för att öka professionskompetensen i nuvarande och framtida lärarutbildargrupp.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)