Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet redogör för en god samverkan mellan utbildning och arbetsliv. Exempelvis är skolhuvudmän och förskoleverksamheter representerade i lärarutbildningsnämnden och i programrådet. Regionalt utvecklingscentrum är mittpunkten för olika didaktiska, forskningsbaserade nätverk för samverkan mellan lärarutbildningen och regionens skolor och förskolor. Nätverken syftar till att lärare, förskollärare, skolledare, lärarutbildare och forskare ska kunna knyta kontakter och dela kunskaper och erfarenheter med varandra. Projektet Framtidens lärarutbildning är ett gott exempel på en strategisk satsning för att organisera goda förutsättningar för studenternas framtida yrke. Det framgår att lärosätet värderar adjungerade adjunkters samverkan högt vid utbildningen, eftersom dessa bidrar med aktuell kunskap och erfarenhet av yrkets olika områden. Den verksamhetsförlagda utbildningen är också ett viktigt moment som bidrar med betydelsefulla kunskaper och erfarenheter och som ger möjlighet att koppla samman teori och praktik.

Övningsförskoleverksamheten, där förskolan och lärosätet möts för att ta tillvara varandras kompetens, är ytterligare ett gott exempel. Dessutom anordnar lärosätet kompetensutvecklande seminarier där lärarna bidrar till förskolepersonalens kompetensutveckling. Lärosätet ger i självvärderingen exempel på kurser som förbereder studenterna för att möta förändringar i arbetslivet. En sådan kurs inom den utbildningsvetenskapliga kärnan inbegriper utvärdering av pedagogisk verksamhet. Kursen genomförs med föreläsningar och seminarier som behandlar utvärderingsmodeller, analys och kvalitetsutveckling. Examinationen sker genom att studenterna planerar, genomför och sammanställer en utvärderingsstudie, samt föreslår förändringar för verksamheten.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Sammantaget bedömer bedömargruppen utifrån självvärderingen att ett arbetslivs- och samverkansperspektiv är centralt i utbildningen. Detta tydliggörs bland annat genom att skolhuvudmän och förskoleverksamheter är representerade i olika organ, genom didaktiska nätverk, genom adjungerade adjunkter och i den verksamhetsförlagda utbildningen. Samverkan beskrivs i hög grad i självvärderingen. Hur studenterna förbereds för förändringar i arbetslivet tydliggjordes under intervjuerna, där lärosätet exempelvis beskrev kopplingen mellan teori och praktik som särskilt positiv. Lärosätet har identifierat två utvecklingsområden: att ta tillvara alumners erfarenheter för att utveckla utbildningen och för att ytterligare stärka utbildningens yrkesrelevans, samt att få lärarutbildare och forskare att delta i nätverksträffar. Det ser bedömargruppen som insiktsfullt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)