Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna vid lärosätet har möjlighet till inflytande och kan vara aktiva på olika sätt och på olika nivåer. Av självvärderingen framgår att utbildningen organiseras och genomförs utifrån utgångspunkten att studenterna både tar ansvar för sitt lärande och tar aktiv del i att utveckla utbildningen. Detta säkerställs genom att lärosätet synliggör studenternas medverkan och inflytande i formella strukturer där studenterna kan utse representanter. Exempelvis ingår studenter från studentkåren i lärarutbildningsnämnden, och i programråden deltar studentrepresentanter från olika terminer. Studentperspektivet framkommer även genom kurs- och programvärderingar.

Flertalet kurser bygger på studentaktivitet och studenterna får möjlighet att påverka kurslitteraturen, undervisningens innehåll och utbildningen utformning med olika arbetsformer, lärandeaktiviteter och innehåll.

Goda exempel som bedömargruppen vill lyfta fram är att studenterna vid mitterminsvärderingen har möjlighet att påverka utifrån samtal med kursansvarig och delkursansvarig. Studenterna är också delaktiga i undervisningen genom att exempelvis förbereda frågor inför seminarium, och kan på så sätt styra innehållet. Genom kamratrespons och formativ återkoppling tränas studenterna i att ge konstruktiv återkoppling, och har därmed också en aktiv roll i varandras lärprocesser.

Resultaten från föregående kursvärdering presenteras för de nya studenterna i samband med nästa kurstillfälle. Ett utvecklingsområde för lärosätet är enligt bedömargruppen att utveckla strategier så att också de studenter som har deltagit i och besvarat utvärderingarna får återkoppling av resultatet.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studentperspektivet i utbildningen bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Bedömargruppen vill särskilt lyfta det goda exemplet med studentdialog vid mitterminsvärderingen, där man har en diskussion om vad som kan förändras under terminens gång.

Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att utveckla återkopplingen till de studenter som har deltagit i utvärderingen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)