Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Personalen vid utbildningen har en tillfredsställande kompetens utifrån såväl vetenskapliga, yrkesinriktade som pedagogiska perspektiv. Goda exempel på kompetensutveckling är att utbildningen årligen ger högskolepedagogiska kurser samt examinatorkurs. Ett identifierat utvecklingsområde är dock rekryteringen av lektorer med såväl vetenskaplig som professionskompetens. En lösning är att lärosätet har initierat ett samarbete med Uppsala universitet och inrättat ett stort antal doktorandtjänster. Utbildningen sörjer för en god miljö för kopplingen mellan forskning och utbildning. Många lärare är forskningsaktiva och deltar i så många som sju externfinansierade forskningsprojekt med koppling till grundskolan inom såväl allmänpedagogik/didaktik som ämnesdidaktik inom till exempel matematik.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms inte som tillfredsställande. För kunskapsformen Kunskap och förståelse visar underlagen att studenterna uppnår målet om ämneskunskaper, inklusive insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Men det finns betydande brister i utbildningen för examensmålet om vetenskapsteori och forskningsmetoder för kvalitativa och kvantitativa data, såväl i metodundervisningen som i dess examinationer. För kunskapsformen Färdighet och förmåga visar underlagen att studenterna inte uppnår målet om att självständigt och kritiskt systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter och forskningsresultat. Majoriteten av de självständiga arbetena visar att studenterna inte har förmåga att systematiskt analysera och presentera empiriskt material, liksom inte heller kritiskt relatera till relevanta forskningsresultat samt föra en självständig metod- och resultatdiskussion. Övriga underlag övertygar inte bedömargruppen att måluppfyllelsen säkerställs. Men för examensmålet om förmåga att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik visar utbildningen flera goda exempel på hur utbildningen både möjliggör och säkrar studenternas måluppfyllelse. Det finns viktiga och adekvata moment om bedömning för lärande samt praxisrelevanta undervisningsmetoder såsom lesson- och learning-studies. Utbildningens specifika bedömningsmatris som används i verksamhetsförlagda kurser, Verksamhetsförlagd utbildning - fokus och progression, är ett annat gott exempel på hur utbildningen har operationaliserat de didaktiska och metodiska examens- och kursmålen. Vidare visar underlagen att studenterna genom olika uppgifter i utbildningen och examination troligtvis uppnår målet att både självständigt och med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen. Underlagen visar att studenterna troligtvis uppnår målet inom kunskapsformen

Värderingsförmåga och förhållningssätt. Det finns goda möjligheter för studenterna att nå målet genom de kurser som finns och utifrån redogörelsen av hur olika moment tränas i utbildningens utformning och genomförande samt examination.

Underlagen visar att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Det finns en tydlig strategi som ger riktlinjer för jämställdhetsarbetet. Vidare utvecklar utbildningen en vägledning för att stödja kursansvariga lärare och examinatorer vid planering och utformande av kurser, vilket kan ses som ett gott exempel på ett jämställdhets integrerat arbetssätt.

Utbildningen följs upp på ett systematiskt sätt. En specifik utvärdering görs av verksamhetsförlagda (VFU) kurser var tredje termin som såväl studenter som VFU-handledare besvarar, vilket är ett bra exempel på en kvalitetssäkringsstrategi. Ett utvecklingsområde är dock hur utbildningen ska få en ökad svarsfrekvens för alla de webbaserade skriftliga formella kurs- och terminsutvärderingarna som kontinuerligt görs på utbildningen. En relevant åtgärd som lärosätet vidtagit för att öka deltagandet är att utse en studeranderepresentant vid varje kurs som ska bidra med synpunkter muntligt som komplement till de skriftliga.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Det finns både formella och informella kanaler för studentinflytande även om det finns vissa utvecklingsbehov. Utbildningen har tillfredsställande intentioner och planer för att öka studentrepresentationen i formella råd och beslutsorgan samt strategier för att öka deltagandet i kursutvärderingsprocesser där svarsfrekvensen idag är låg.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Samverkan med arbetslivet är god och utbildningen ger studenterna en beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Ett exempel är den samverkansstrategi utbildningen har för VFU:n där studenterna knyts till samma skolenhet under alla sina VFU-perioder. Detta borgar för en kontinuitet, kvalitet och framförallt för att säkerställa progression i studenternas lärande. Försöksverksamheten kring praktiknära forskning är ett annat exempel på hur lärosätet samverkar nära med skolhuvudmännen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)