Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Det framgår av självvärderingen att studenterna vid utbildningen får möjligheter att utöva inflytande över utbildningen via formella organ vid utbildningen och lärosätet. Lärosätet beskriver bland annat rutiner för var frågor från studenterna tas om hand, med en tydlig ansvarsfördelning i organisationen. Utbildningen har nyligen implementerat en ny strategi där en studeranderepresentant utses vid kursstarterna, vilken muntligt för fram kursdeltagarnas synpunkter på kursen, vid sidan av det formella websurvey-utvärderingsverktyget. Lärarna framhåller vid intervjuerna att förhoppningen är att en kombination av muntliga och skriftliga synpunkter från studenterna kan öka deras motivation att delta. Från och med höstterminen 2018 ska detta implementeras och den nya kursutvärderingsprocessen ska också spridas via Programhandboken och i kursernas studiehandledningar vid utbildningen. Lärosätet har dock svårt att rekrytera studentrepresentanter i de formella berednings- och beslutsorgan som finns. Lärosätet har därmed identifierat behov av att arbeta fram en tydligare formell informationskanal för studenterna i programmen, exempelvis en plattform eller webbsida. En administratör har därför anställts och har påbörjat detta arbete.

Det informella inflytandet som studenterna får är enligt självvärderingen i första hand i samband med kursstarter, när utbildningen presenterar kursinnehåll och utformning i dialog med studenterna för att ge möjlighet för studenterna att uttrycka synpunkter. Även under kursers gång, uttrycks det i självvärderingen, finns stora möjligheter för studenterna att utöva inflytande över kursens pågående innehåll, framförallt via e-post och forum i lärplattformen Blackboard som alla kurser använder. Bedömargruppen bedömer att studenter får adekvata möjligheter för att vara aktiva och kunna påverka innehåll och upplägg i utbildningen.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Det finns formella kanaler för studentinflytande i utbildningen men trots detta finns det flera identifierade utvecklingsområden. Bedömargruppen bedömer att utbildningen har tillfredsställande intentioner och planer för att exempelvis öka studentrepresentationen i formella råd och beslutsorgan, samt strategier för att öka deltagandet i kursutvärderingsprocesser där svarsfrekvensen idag är låg. Vad gäller det informella inflytandet bedömer bedömargruppen att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och kunna påverka innehåll och upplägg i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)