Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Kontakten med skolfältet är stark och förankrad via VFU-avtal med olika skolhuvudmän enligt självvärderingen. En av de bärande idéerna i avtalen är att studenterna om möjligt genomför verksamhetsförlagd utbildning vid samma skola under hela sin utbildningstid. För studenterna innebär det kontinuitet, kvalitet och gynnsamma förutsättningar för progression. Om en student vill se någon annan närliggande verksamhet under sin verksamhetsförlagda utbildning så rekommenderas studenten att göra en "utflykt". En "utflykt" innebär att studenten kan delta i en annan verksamhet under en begränsad tid men att studenten behåller lärarledd undervisning under denna tid.

Högskolan medverkar i den försöksverksamhet kring praktiknära forskning som bedrivs med Uppsala universitet, Umeå universitet, Karlstads universitet och Göteborgs universitet som samordnande parter. Detta innebär ett nära samarbete med skolhuvudmännen. I nuläget är det arbetet inne i en organiserande och kulturbyggande fas där samverkansytor såväl inom högskolan som externt håller på att ta form, men det har ytterligare stärkt ambitionen och samtalen om vikten av att professionsinrikta såväl forskning som grundutbildning. Via det regionala samverkansorganet RucX finns en plattform för samverkan, utveckling och forskning. Flertalet av de forskningsprojekt som bedrivs vid lärosätet sker i nära samverkan med aktörer vid regionens skolor och förskolor.

Ett annat exempel som lärarna vid utbildningen poängterar vid intervjuerna är att de undervisande adjungerade adjunkterna, med sin bas i skolfältet, ger studenterna adekvat inblick i exempelvis praxis för bedömning och betygssättning i relation till den senast införda betygsskalan, nytt centralt innehåll samt kunskapskrav. Lärarna menar att de adjungerade adjunkternas undervisning om detta ger en relevant förberedelse för det kommande arbetslivets förändrade villkor. Bedömargruppen bedömer att ovanstående sammanfattningsvis visar på relevanta aspekter av en god samverkan med skolfältet som gör utbildningen användbar och ger studenterna en beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen bedömer att samverkan med arbetslivet är god och utbildningen ger studenterna en beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Ett exempel är den samverkansstrategi utbildningen har för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Där knyts studenterna till samma skolenhet under alla sina VFU-perioder, vilket borgar för en kontinuitet, kvalitet och framförallt för att säkerställa progression i studenternas lärande. Försöksverksamheten kring praktiknära forskning är ett annat exempel på hur lärosätet samverkar nära med skolhuvudmännen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)