Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning fritidshem

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområdet Förutsättningar håller hög kvalitet. Sammantaget är tillgången till lärare med vetenskaplig och pedagogisk kompetens god, även om lärare med icke vetenskaplig kompetens tidsmässigt dominerar utbildningen. Ett gott exempel på hur utbildningen ges aktuell professionsanknytning är medverkan av kursmentorer i utbildningen. Utbildningen bedrivs i en vetenskaplig och professionsrelaterad miljö. Den specifika fritidspedagogiska forskningen är dock svag, om än sett i ett nationellt perspektiv, något mer omfattande. Studenterna förefaller att ges möjlighet att ta del av den forskning som finns vid lärosätet. Framför allt vill bedömargruppen framhålla den goda struktur varpå utbildningen är uppbyggd.

Bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat håller hög kvalitet. Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse är samtliga mål uppfyllda. Utbildningens progression bygger på bredd och fördjupning på tre nivåer. Dessa finns beskrivna i en progressionskarta där kursmål är kopplade till examensmålen. Lärandemålen i flera kurser (inom såväl den utbildningsvetenskapliga kärnan som inom fritidspedagogik) innefattar inslag av metod och vetenskapsteori vilket innebär att studenterna bör kunna visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Det finns en koherens mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktiveter, examination och bedömning vilket innebär att förmågan att reflektera över egna och andras erfarenheter tränas.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga bedöms samtliga mål som uppfyllda. Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna erhåller förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat. Vidare möjliggör och säkerställer utbildningen studenternas förmåga avseende didaktik och ämnesdidaktik. Dock ser bedömargruppen det som angeläget att lärosätet tydliggör didaktik och metodik i kurserna. Lärosätet bör också förtydliga didaktikens relation till fritidspedagogiken. Målet som handlar om att självständigt och tillsammans med andra planera, utvärdera och utveckla undervisningen är uppfyllt. Bedömargruppen ser dock en risk att den varierande kompetensen hos VFU-handledarna kan medföra att studenterna inte får en likvärdig bedömning.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms målet vara uppfyllt. Inslag som möjliggör måluppfyllelse av målet "göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga aspekter" finns inom flera kurser och lärandeaktiviteter och det förekommer i exemplifierade examinationsmoment.

Det framgår att lärosätet arbetar aktivt för att integrera ett jämställdhetsperspektiv i utbildningen, bland annat med hjälp av en genuslektor som arbetar med detta i kurser, med lärarlag, kursutveckling ledningsgrupper och i systematiska uppföljningar så att det förankras på olika sätt och nivåer.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms tillfredsställande. Självvärderingen visar också på en hög medvetenhet om kvalitetsbrister och förslag till hur dessa ska åtgärdas ges. Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid. Årlig genomlysning och analys av avbrott och studieprestation sker.

Bedömningsområdet Studentperspektiv är tillfredsställande. Studenten får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande och lärosätet vinnlägger sig om att studenterna tar en aktiv roll i utbildningens utvecklingsarbete.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Studenterna får beredskap att möta ett föränderligt arbetsliv, bland annat genom bildningens fokus på mångkulturalitet och digitalisering. Likaså finns ett medvetet arbete med skolutveckling som ger studenterna beredskap att möta förändringar i arbetslivet och ta ansvar för utveckling och förändring.

Som utvecklingsområden vill bedömargruppen framhålla att stärka inslagen av metod, framför allt kvantitativa metoder i utbildningen. Metoder som inte väljs i examensarbetet bör också examineras. Vidare rekommenderas lärosätet att stärka utbildningen så att den dubbla yrkesrollen (ämneslärare - lärare i fritidshem) blir tydligare i utbildningen. Didaktik och metodik, liksom didaktikens relation till

Fritidspedagogik bör tydliggöras i kurserna. Ett angeläget utvecklingsområde är att se över bedömning för examination i VFU-kurserna, så att VFU-handledarens respektive högskolelärarens roller och ansvar för bedömning blir mer balanserade och tydliga. Detta är viktigt för att säkerställa att det finns ett likvärdigt och säkerställt underlag för examination och betygsättning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)