Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna erbjuds att delta i arbetet med utbildningens innehåll och genomförande. De är representerade i de organ som arbetar med kvalitetssäkring och utveckling och finns med i alla de organ som berör lärarutbildningen. Lärosätet uppger att studentrepresentationen från Grundlärarprogrammets inriktning mot fritidshem är god. För att motverka att rådande representationsmodell medför att studentrepresentanterna inte förankrar arbetet i studentgruppen som helhet, bjuder även programansvarig kontinuerligt in samtliga studenter till årskursvisa möten för att diskutera utvärderingsresultat och åtgärder vilket bedömargruppen ser som positivt. Genom lärosätets digitala kursvärderingssystem tas studenternas perspektiv på utbildningen tillvara då kursvärderingar sker efter varje kurs. Studenterna har även möjlighet att göra kompletterande formativa kursvärderingar som både kan göras muntligt och skriftligt under kursernas gång. Som ett gott exempel på hur lärosätet låter studenterna ta en aktiv roll i arbetet med att påverka sin utbildning, ser bedömargruppen det utvecklingsarbete som skedde då studenterna uttryckt behov av mer stöd kring uppdraget att både undervisa i fritidshem och i ett praktiskt-estetiskt ämne. Detta ledde till möten mellan det fritidspedagogiska området och det praktisk-estetiska för att skapa tydligare kopplingar mellan de två och för att ge ytterligare stöd till studenterna. Flera goda exempel på studentinflytande nämns: till exempel kamratbedömning i kurser med grupparbeten samt att studenter agerar studiementorer till nya studenter. Sammantaget ser bedömargruppen att studenterna inom Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem får goda möjligheter att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen finner att studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande samt att lärosätet vinnlägger sig om att studenterna tar en aktiv roll i utbildningens utvecklingsarbete. Studenter finns representerade i relevanta organ och fora, de har möjlighet att göra kursvärderingar efter varje kurs och deras synpunkter tas tillvara i det fortsatta arbetet med att utveckla utbildningen. Som positiva exempel vill bedömargruppen lyfta lärosätets arbete med att kontinuerligt bjuda in samtliga studenter i utbildningen på årskursvisa möten där kursvärderingsresultat och åtgärder diskuteras för att förankra dessa i studentgruppen som helhet, samt de förändringar som gjorts efter kursvärderingar där studenter lyft behov av stöd kring uppdraget att förena uppdraget att både undervisa i fritidshem och i ett praktiskt-estetiskt ämne.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)