Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Av självvärderingen framgår att studenterna inom programmet ges beredskap att möta ett föränderligt arbetsliv, bland annat genom bildningens fokus på mångkulturalitet och digitalisering. Inom dessa områden har lärosätet exempelvis gjort insatser för att främja studenternas beredskap att möta mångfald i elevgrupperna genom att införa temadagar med fokus på detta. Lärosätet har också integrerat moment om elevers språkliga lärande med fokus på nyanlända barn. Detta ser bedömargruppen som goda exempel på hur lärosätet konkret arbetar med att förbereda studenterna för ett föränderligt arbetsliv. Likaså finns ett medvetet arbete med skolutveckling som ger studenterna beredskap att möta förändringar i arbetslivet och ta ansvar för utveckling och förändring. Ett arbetslivsperspektiv finns integrerat i utbildningen, särskilt i de första och sista kurserna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan där lärares uppdrag och praktiska arbete specifikt adresseras.

I utbildningen förekommer även kursmentorer, vilka är verksamma lärare i fritidshem med särskild kompetens inom området. Detta ger möjlighet att belysa såväl aktuella som kommande utmaningar i yrket vilket bedömargruppen ser som ett positivt inslag för att stärka utbildningens användbarhet och studenters beredskap att hantera förändringar. I självvärderingen ges även exempel på hur studievägledare initierar till speciella inslag som har arbetslivsanknytning och att utbildningens yrkesrelevans mäts i kursutvärderingar. Dessutom finns formaliserad samverkan med det omgivande samhället så som plattformen Skolsamverkan, vilken inrättats för att underlätta kontakten mellan lärosätet och skolorna, liksom skolsamverkansrådet, där representanter från skolhuvudmän i regionen och från lärarutbildningen ingår. Här lyfts frågor som rör verksamhetsförlagd utbildning, vidareutbildning för skolpersonal och praktiknära forskning. Lärosätet ger exempel på flera samarbeten med olika samhällsinstitutioner, så som med arbetets museum och Skogsstyrelsen. Den årliga Fritidshemsbiennalen, som är ett samarbete mellan lärosätet och Linköpings och Norrköpings kommun, är ytterligare exempel på hur lärosätet samverkar med det omgivande samhället. Här får studenter och yrkesverksamma lärare möjlighet att ta del av aktuell forskning och exempel på arbete inom fritidshem, vilket bedömargruppen ser som ett gott initiativ.

Sammantaget ser bedömargruppen att lärosätet på flera sätt verkar för att utbildningen är utformad och genomförs så att den är användbar, utvecklar studenternas beredskap för att möta förändringar i arbetslivet, samt att samverkan sker med det omgivande samhället.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Av självvärderingen framgår att studenterna inom programmet ges beredskap att möta ett föränderligt arbetsliv, bland annat genom bildningens fokus på mångkulturalitet och digitalisering. Formaliserad samverkan med det omgivande samhället sker genom plattformen Skolsamverkan och skolsamverkansrådet, där representanter från skolhuvudmän i regionen och från lärarutbildningen ingår. Lärosätet ger exempel på flera samarbeten med olika samhällsinstitutioner, så som med arbetets museum och Skogsstyrelsen. Den årliga Fritidshemsbiennalen, som är ett samarbete mellan lärosätet och Linköpings och Norrköpings kommun ser bedömargruppen ser som ett gott initiativ till samverkan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)