Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning fritidshem

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar håller hög kvalitet. Det finns en tillfredsställande mängd lärare och den vetenskapliga kompetensen är adekvat eftersom närmare hälften av inriktningens lärare är disputerade, och adjunkterna har till största delen utbildning på minst magisternivå. Knutna till lärarutbildningen som helhet finns, enligt självvärderingen, tio forskningsmiljöer med klar relevans för utbildningens undervisningsinnehåll.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat håller hög kvalitet. Undervisningen anknyter till såväl aktuell forskning som pågående utvecklingsarbeten vilket kan kopplas till forskningsmiljöerna, varav flera med god relevans för inriktningen. I exempelvis kursen Fripo4 problematiseras didaktiska frågeställningar i fritidsverksamhet i relation till aktuell forskning och utvecklingsarbete. Det finns också ett nära samband mellan teoretiska och praktiska moment och särskilt upplägget med verksamhetsintegrerade dagar vid Campus Kalmar förefaller att bidra till detta.

Studenterna introduceras till vetenskapliga metoder redan tidigt i utbildningen med koppling till yrkesverksamheten och tillämpar dessa framöver under VFU, VI- och fältstudiedagar, och senare i utbildningen finns undervisning i kvantitativ analys. Problematisering av såväl eget och andras förhållningssätt som teorier och forskning runt lärande och utveckling lyfts fram av lärosätet. De exempel som ges bland kursmålen är hämtade från både ämneskurser, VFU- och UVK-kurser. Ett gott exempel på hur lärosätet arbetar med ämnesdidaktik är från kursen Fripo4, delkursen Utomhuspedagogik. Inom ramen för kursen deltar studenterna i ett antal undervisningsaktiviteter, både föreläsningar och studentaktiva workshops, och exkursioner om utomhuspedagogik och kunskapssyn, ämnesintegrerad utomhusundervisning, naturen som kunskapskälla/uteklassrum, äventyrsmetodik samt analys av utemiljöer.

I utbildningen finns teoretiskt grundade praktiska planerings- och genomförandeuppgifter med efterföljande utvärdering, kvalitetsutveckling och återkoppling till de teoretiska utgångspunkterna, en studentaktiv arbetsgång som förefaller väl lämpad för måluppfyllelse på detta område. Det finns många exempel från olika kurser på hur lärosätet arbetar med samhälleliga och etiska aspekter. Främst sker detta inom UVK-momenten. I utbildningsplanen för fritidshem och i självvärderingen framgår att det tillsammans med mångfald, jämlikhet, tillgänglighet och likabehandling utgör viktiga utgångspunkter för kurser och kursplaner. Lärosätet och specifikt lärarutbildningen har ett väl fungerande system för systematisk uppföljning av utbildningens genomförande och resultat. Särskilt positiva åtgärder är revideringen av utbildningsplanen 2017 på grundval av kvalitetsarbetet samt samarbetet runt de självständiga arbetena i en peer review-modell med fyra andra lärosäten. Genomströmningen är god och ligger över riksgenomsnittet och studenterna upplever att de får ett bra stöd för att fullfölja sina studier.

Bedömningsområdet Studentperspektiv är tillfredsställande. Det finns ett tydligt upplägg för att öka studenternas medverkan och inflytande över utbildningen trots låga svarsfrekvenser på kursvärderingar. Ett positivt exempel är att universitetet försökt att få ta del av studenternas synpunkter genom samtal och nedskrivna tankar kring föregående vecka i utbildningen.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. VFU-organisationen är välstrukturerad och genomtänkt och har en klar progression i fyra steg för att successivt föra in studenterna i arbetsliv och yrkesverksamhet, i nära samverkan med handledare ute på arbetsplatserna.

På grundval av redogörelsen som helhet bedöms utbildningen som väl genomförd, med goda möjligheter för studenternas måluppfyllelse. När det gäller representation i universitetsstyrelsen, fakultetsstyrelser och programråd rapporteras att det alltid varit lätt att engagera studenter till detta.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)