Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studentinflytandet beskrivs i självvärderingen utifrån tre områden: Det formella inflytandet, tillgång till information och möjligheter att framföra kritik. På alla tre områdena finns väl utformade och genomtänkta former för inflytande. Studenter finns representerade i styrelser och programråd och de erbjuds även utbildning med avseende på uppdragen. Lärosätet noterar självt att studentaktiviteten är varierande på de olika områdena. När det gäller representation i universitetsstyrelsen, fakultetsstyrelser och programråd rapporteras att det alltid varit lätt att engagera studenter till detta. I programrådet för grundlärarprogrammet finns en representant för vardera inriktningen. Dock påpekades under intervjuerna att eftersom programrådet är gemensamt för båda campus innebär detta att endast ett av dem är representerat inom respektive inriktning, vilket i intervjun sågs som en svaghet eftersom förhållanden och villkor ibland skiljer sig åt mellan studieorterna.

Det tredje området, att få möjlighet att uttrycka synpunkter, tillgodoses främst via centrala webbaserade standardiserade kursvärderingar. Problemen här är desamma som på många andra lärosäten: svarsfrekvensen är låg, studenterna upplever en "utvärderingströtthet" med många korta kurser på en termin och de upplever inte att deras utvärdering "leder till något" eftersom resultatet främst kommuniceras med de studenter som går kursen vid efterföljande tillfälle.

Representanterna ska minst en gång varje år erbjudas utbildning. Information om utbildningen ges inledningsvis i mer övergripande mening vid starten av utbildningen och senare kontinuerligt via en lärplattform. Exempel ges på att denna organisation upplevs som tydlig av studenterna. Enligt intervjuerna sker inte heller en sådan återkoppling särskilt ofta. Bedömargruppen ser dock positivt på att kompletterande metoder har utvecklats, som avstämningar i samtalsform under kursens gång, eller nedskrivna tankar om pågående kurs som diskuteras efterföljande vecka.

Studenterna får möjlighet till inflytande i sin utbildning. Studenterna får möjlighet att framföra sina åsikter och påverka utbildningen på både kort och lång sikt, även om det inte tas tillvara av samtliga studenter. Bedömargruppen ser det som positivt att studentrepresentanterna i universitetsstyrelsen som utses av studentkåren får utbildning kring sina uppdrag.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

De former som finns för studenters möjligheter att delta, få tillgång till information och kunna framföra kritik är väl utformade och genomtänkta. I de fall då studenter visar sig vara mindre aktiva i dessa avseenden har lärosätet vidtagit adekvata åtgärder för att öka studenternas aktivitet och deltagande. Studenterna bekräftar att goda möjligheter finns men att de inte alltid utnyttjas.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)