Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet arbetar med förberedelser för arbetslivet, som främst handlar om VFU-samarbetet med mottagande skolor, förändringar i arbetslivet och samverkan mellan lärosätet och regionen. VFU-organisationen är välstrukturerad och genomtänkt och har en klar progression i fyra steg för att successivt föra in studenterna i arbetsliv och yrkesverksamhet, i nära samverkan med handledare ute på arbetsplatserna. Lärosätet har också deltagit i ett nationellt försöksprojekt med övningsskolor där studenterna utöver vanlig VFU vistas två dagar varannan vecka på särskilt utvalda övningsskolor. Projektet sker i nära samarbete mellan universitet och skolhuvudmän. Studenterna avslutar sin sista VFU med en "skolövertagning" på två veckor. Organisationen införs successivt och är fullt utbyggd för inriktningen fritidshem i Kalmar från hösten 2017.

Med avseende på förändringar i arbetslivet framhålls interkulturalitet och etnicitet som viktiga områden och nya avsnitt om detta har införts i alla inriktningar inom grundlärarprogrammet. I Växjö finns en fördjupning på området som innebär att de två sista VFU-perioderna görs i mångkulturellt präglade skolor och att minst ett självständigt arbete ska skrivas inom detta område. Även digitaliseringen av samhället tas upp ur olika aspekter, integrerat i såväl ämneskurser som i UVK.

Samverkan med regionen exemplifieras med inbjudan till informationstillfällen för VFU-handledare och handledarutbildning som ges varje termin på båda campus. I programråden finns externa representanter för såväl lärare som rektorer från fältet. Ett annat exempel är årliga VFU-konferenser med rektorer och VFU-samordnare från samtliga VFU-skolor i regionen. Universitetslärarnas återkommande VFU- besök framhålls också som viktiga för att utforma och genomföra för arbetslivet relevanta kurser. Regionalt utvecklingscenter (RUC) ger också stöd till ett stort antal olika skolrelaterade nätverk ledda av lärarutbildare och där yrkesverksamma men också lärosätets forskare deltar. I programråd och andra organ finns arbetslivsrepresentanter och organ som RUC, och Centrum för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap hanterar uppdrag om samverkan med regionens skolhuvudmän, nationella skolverksuppdrag och en förväntad expansion av kompetensutveckling för lärare. Ett utvecklingsområde är att involvera fler lärare och studenter i samverkansuppdrag och få in fler adjungerade adjunkter. RUC ger också stöd till ett stort antal olika skolrelaterade nätverk där yrkesverksamma lärare men också lärosätets lärare och forskare deltar. Sammantaget visar lärosätet på en omfattande och kvalitativt god samverkan med arbetslivet, särskilt när det gäller studenternas verksamhetsförlagda utbildning. Ett gott exempel är att det i flera av ämnena och ämnesområdena finns olika former av nätverk. Exempel på sådana nätverk är Nätverket Självständigt arbete i praktiknära utveckling och Nätverket för fritidslärare. Nätverken ger ömsesidig återkoppling och kompetensutveckling för lärarutbildningens lärare och yrkesverksamma. Ett gott exempel på hur inspel från arbetslivet bidrar till att utveckla utbildningen är det mål som specifikt hanterar social hållbarhet i förhållande till yrket. Här får studenterna möjlighet att reflektera över hur de skapar ett hållbart lärararbete genom att upprätta en balans mellan egna intentioner och faktiska villkor för verksamheten.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Den tydliga och välstrukturerade progressionen inom VFU ger goda möjligheter för studenterna att successivt växa in i yrkesrollen både teoretiskt och praktiskt. Särskilt väl ägnat för detta förefaller upplägget vid Campus Kalmar vara, med verksamhetsintegrerade dagar (Vi-dagar) och en nära kontakt med det kommande yrkeslivet, något som också framhålls av studenterna. Även Campus Växjös inriktning mot interkulturalitet framstår som en god förberedelse för yrkeslivet. Samverkan med det omgivande samhället, främst med skolan, sker på flera plan: via information, externa ledamöter i programråd och forum som Regionalt utvecklingscentrum (RUC) och Centrum för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap. Ett annat gott exempel på samverkan är de skolrelaterade nätverken där såväl yrkesverksamma som lärare och forskare deltar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)