Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget är bedömningen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande i sin helhet. Tillgången till lärare med vetenskaplig, professionsrelaterad och pedagogisk kompetens är god, även om lärare med vetenskaplig kompetens medverkar i utbildningen i mindre grad än icke-disputerade. Ett gott exempel på hur utbildningen säkerställer aktuell professionsanknytning är att kursmentorer medverkar i utbildningen. Bedömargruppen menar att utbildningen bedrivs i en forskande miljö. Vid lärosätet finns också flera forskningsprojekt som är relevanta för utbildningen, men studenternas möjlighet att ta del av aktuell forskning varierar från kurs till kurs. Som utvecklingsområden vill bedömargruppen särskilt lyfta att lärosätet bör överväga att öka de disputerade lärarnas tjänstgöringsandel i kurserna så att balansen mellan lektorer och adjunkter blir jämnare. Lärosätet bör också rekrytera mer vetenskaplig kompentens inom matematikdidaktik till utbildningen. Vidare bör kursmentorernas kompetensutveckling stärkas och garanteras. Den forskning som finns vid lärosätet bör kommuniceras ytterligare, både inom lärargrupperna och till studenterna. Lärosätet bör även överväga hur studenterna kan få möjlighet att koppla sina examensarbeten till pågående forskningsprojekt för att ytterligare stärka utbildningens forskningsanknytning.

Bedömargruppen menar att bedömningsorådet Utformning, genomförande och resultat som helhet är tillfredsställande. Framför allt vill bedömargruppen framhålla den goda struktur som utbildningen är uppbyggd utifrån, som ger förutsättningar för koppling mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktivitet, examination och bedömning. Inom kunskapsformen Kunskap och färdighet är målen uppfyllda. Det framgår av lärosätets exempel att innehållet i kurserna belyser och kopplar ämnesinnehåll till forsknings- och utvecklingsarbete samt att innehållet är relevant för yrkesutövningen. Utbildningen behandlar vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa metoder, men på en generell nivå. Bedömargruppen ser ett behov av att relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet förstärks i utbildningen.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga är målen uppfyllda. Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna uppnår målet om att reflektera över egna och andras erfarenheter samt över forskningsresultat. Det finns en progression i kraven på förmågan och det är tydligt hur kurserna är uppbyggda och genomförs för att stegvis leda fram till detta mål. Utbildningen är utformad så att den möjliggör en tydlig progression inom målet om att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metod. Det sker genom att ämneskurserna och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) interagerar med varandra. Examensmålet som berör att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i syfte att stimulera varje barns lärande är kopplat till lärandemål inom såväl den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) som inom VFU och i ämneskurserna. Lärosätet beskriver hur den professionella kompetensen successivt byggs upp genom utbildningen, vilket visar på en medveten tanke och systematik. Lärosätet bör se över hur examinationerna under VFU på ett bättre sätt kan balansera VFU-handledarens respektive lärosäteslärarens roller och ansvar för bedömning, så att det finns ett både likvärdigt och säkerställt underlag för examination och betygsättning.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt är målet uppfyllt. I flera kurser finns etiska och samhälleliga aspekter av yrkesrollen samt forskningsetiska principer explicit utryckta i lärandemålen. Detta syns i också i de lärandeaktiviteter och examinationsmoment som lärosätet beskriver. Det finns ett fungerande system för kvalitetssäkring, bland annat genom kursvärderingar.

Bedömningsområde Studentperspektiv är tillfredsställande. Utbildningen beaktar studentperspektivet på flera olika sätt, såväl formellt som informellt. Studenterna har möjlighet till delaktighet och kan påverka utbildningen.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Utbildningen är användbar och förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv. Samverkan sker med det omgivande samhället.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)