Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Grundlärarexamen I
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna erbjuds deltagande i arbetet med utbildningens innehåll och genomförande genom representation i de organ som arbetar med kvalitetssäkring och utveckling. Studentrepresentanter finns med i alla de organ som berör lärarutbildningen. Ett exempel är studentrådet för inriktningen 4-6 där åtta studenter (två från varje årskull) finns representerade. Studentrådet träffas två gånger per termin och diskuterar utbildningen sin helhet. Även alumner bjuds in för att delge sina erfarenheter av utbildningen och av att vara lärare. Detta ser bedömargruppen som ett gott exempel på hur lärosätet arbetar med studentmedverkan och kvalitetsförbättring såväl internt som externt Genom lärosätets digitala kursvärderingssystem tas studenternas perspektiv på utbildningen tillvara då kursvärderingar sker efter varje kurs. Utvärderingarnas resultat återkopplas sedan till både kursansvariga och till studenter. Programvärderingar görs även i slutfasen av utbildningen där studenterna föreslår förändringar och ger synpunkter på utbildningen som helhet. Resultaten av dessa utgör bland annat underlag för programmöte och ämnesråd. Som ett gott exempel på hur lärosätet låter studenterna ta en aktiv roll i arbetet med att påverka sin utbildning ser bedömargruppen det utvecklingsarbete som skedde då studenter uttryckt önskemål om ytterligare fältstudier, case-studier och gruppstudier, vilket nu är under utveckling. Ett annat gott exempel på aktiviteter som är positiva ur ett studentperspektiv är lärosätets arbete med att möjliggöra utlandsstudier för studenter under deras VFU. Här har partneravtal ingåtts med ett antal utländska lärosäten för utbyten och efter önskemål från studenterna är det nu möjligt att förlägga termin 8 utomlands. Vid intervjuerna framkom att studenterna har stora möjligheter till delaktighet, men att de kanske inte alltid utnyttjar dessa. Att lärosätet undersöker orsakerna till detta närmare, så att de goda formella möjligheter som erbjuds ska utnyttjas av fler studenter, ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande samt att lärosätet vinnlägger sig om att studenterna tar en aktiv roll i utbildningens utvecklingsarbete. Utbildningen beaktar studentperspektivet på många olika sätt, såväl formellt som informellt. Studenter finns representerade i relevanta organ, de har möjlighet att göra kursvärderingar efter varje kurs och deras synpunkter tas tillvara i det fortsatta arbetet med att utveckla utbildningen. Som positiva exempel vill bedömargruppen lyfta arbetet i studentrådet och möjligheterna till utlandsstudier. Något att utveckla vidare är att se till att de möjligheter till studentmedverkan som erbjuds utnyttjas av fler.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)