Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Mälardalens högskola (Mälardalens universitet)
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Utifrån självvärderingen bedömer bedömargruppen att arbetslivets perspektiv är centralt i utbildningen. Ett tecken på det är att lärosätet har anställt adjungerade adjunkter som också arbetar i skolan. Lärosätet organiserar återkommande träffar med handledare på övningsskolorna under verksamhetsförlagd utbildning (VFU), och förstelärare på skolorna har ledande roller i VFU-seminarier där studenter, kursledare och VFU-handledare deltar. Skolhuvudmännen och kontaktpersoner för VFU:n på lärosätet samverkar kring VFU-kursernas innehåll och utformning. I självvärderingen framstår kopplingen mellan skolorna och lärosätet som välfungerande. I intervjuerna framkommer dock viss kritik som rör dels administrationen av VFU och fältstudier, dels kommunikationen mellan skolorna och lärosätet i anslutning till VFU:n och fältstudierna.

Inom matematikämnet prövas studenterna i uppgifter som har stark koppling till det förändrade yrkeslivet. Studenterna får bland annat verktyg för att analysera och bedöma läromedel. Dessutom ger de frekventa fältstudierna stora möjligheter för studenterna att kontinuerligt samverka med arbetslivet.

Genom samverkansplattformen Mälardalens kompetenscentrum för lärande (MKL) sker samverkan kring skolutveckling, lärarutbildning, forskning och VFU. Till exempel genomför man aktiviteter varje år med bland annat föreläsningar som är öppna för lärare. Alumnverksamhet är under uppbyggnad.

Samverkan sker också genom att skolhuvudmännen i regionen tillsammans med lärosätet står för en samproducerad lärarutbildning för redan verksamma lärare utan utbildning. Det finns även ett branschråd för grundlärarutbildningen. En styrka är att studenterna under alla kurser genom utbildningen har tillgång till skolor för fältstudier. Däremot ser bedömargruppen ett behov av att lärosätet sprider resultaten av forskning som rör skola, undervisning och lärande även till intressenter utanför lärosätet som inte redan har uppdrag som VFU-handledare.

Bedömargruppen bedömer att den mängd insatser som lärosätet gör ger ett bra och tillräckligt stöd för att utbildningen ska vara användbar och ge beredskap för att möta förändringar i arbetslivet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utifrån de underlag som bedömargruppen har tagit del av är bedömningen att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Som en styrka vill bedömargruppen särskilt framhålla att lärosätet har börjat bygga upp alumnnätverk och att de tillsammans med skolhuvudmän samproducerar lärarutbildning.

Bedömargruppen ser dock ett utvecklingsområde i kommunikationen med lärare i den

verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och administrationen av VFU respektive fältstudier.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)