Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv
Studentperspektiv
Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
Självvärderingen visar att lärosätet ger studenterna goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Det visar sig främst i formella strukturer där studenterna har möjlighet att utse representanter, såsom i utbildnings- och branschråd och genom systematiska utvärderingar på kurs- och programnivå. Programföreträdaren och studentombudsmannen träffar studenterna för att diskutera deras synpunkter och för att ge återkoppling. Studentombudsmannen är anställd av lärosätet och kan ge studenter stöd om de exempelvis upplever att de har blivit orättvist behandlade.
Det framgår dock att det finns behov av att vidareutveckla formerna för deltagande och inflytande. Svarsfrekvensen vid kursvärderingar är ofta låg, vilket bedömargruppen rekommenderar lärosätet att utveckla strategier för att hantera på programövergripande nivå.
Ett gott exempel för att öka aktiv medverkan och inflytande är det nyligen införda rådet för studentnära frågor. Bedömargruppen har noterat att lärosätet inom kurser i matematik och i den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) arbetar för att främja studenternas perspektiv. I självvärderingen ger också lärosätet ett par goda exempel på informellt studentinflytande. Exemplen kommer från matematikämnet där lärosätet utvärderar kontinuerligt under kursens gång, och från en
UVK-kurs där studenterna är med och utformar kursen.
Studentperspektiv
Tillfredsställande
Både självvärderingen och intervjuerna visar att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i att
utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Bland annat har man nyligen inrättat ett råd för
studentnära frågor. Det finns också goda exempel på studentmedverkan vid utformning av en kurs och genom kontinuerlig kursvärdering.