Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Förutsättningar

Den vetenskapliga kompetensen hos lärarna bedömer bedömargruppen vara adekvat eftersom andelen disputerade är hög. En väsentlig del av undervisningen sköts dock av adjunkter som utgör cirka 43 procent av lärarkåren. För att säkra vetenskaplig nivå och kompetens i kurserna i självständigt arbete ansvarar huvudsakligen forskarutbildade lärare för kurserna inom aktuella ämnesdidaktiska fält. Lärosätet uppger att studenterna har goda förutsättningar att få kvalificerad handledning. En relativt stor del av lärarkåren är dock visstidsanställd och lärosätet har vidtagit åtgärder för att långsiktigt säkra kontinuiteten i lärarkåren. Enligt bedömargruppen är åtgärder för att trygga rekryteringen av adjunkter och adjungerade lärare ett utvecklingsområde. Miljön som forskningsmiljö bedömer bedömargruppen vara stark men däremot förefaller själva utbildnings¿miljön, med sin utpräglat decentraliserade organisation med många lärare från olika miljöer involverade, kräva kontinuerlig uppmärksamhet och ändamålsenligt utformade samarbetsarenor för att kunna säkra en väl integrerad utbildning.

Utformning, genomförande och resultat

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas visar sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen. Grundlärarprogrammet har en genom¿tänkt och inarbetad struktur, i form av examensmålsmatrisen, för hur examensmålet ska uppfyllas och hur det beaktas i prog¿rammets alla kurser. Utbildningen möjliggör dock inte genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer inte genom examination, målet att studenten när examen utfärdas visar kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen då nästan hälften av de själv¿ständiga arbetena får omdömet Bristande kvalitet. Inte heller målet att studenten när examen utfärdas visar fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet anser bedömargruppen vara säkerställt, eftersom en övervikt av de självständiga arbetena får omdömet Bristande kvalitet. Processen kring det självständiga arbetet utgör ett utvecklingsområde som kräver målmedvetna åtgärder. Förutsättningarna för studenterna att nå målet att visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik som krävs för undervisning och lärande bedömer bedömargruppen vara goda. För både svenska och mate¿matik ger lärosätet exempel på hur progressionen är utformad och hur lärosätet ska säkra kopplingen mellan teori och praktik i samtliga kurser. Bedömargruppen bedömer förutsättningarna för måluppfyllelse vara goda även avseende studenternas förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling. Studenternas förmåga att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter tränas och examineras i flera kurser. Dock anser bedömargruppen, i likhet med lärosätet, att innehållsområdet Hållbar utveckling är ett utvecklingsområde. Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i tillräcklig utsträckning i utbildningens innehåll, utformning och genomförande, men bedömargruppen ser perspektivet i utbildningens innehåll som ett utvecklingsområde som lärosätet ytterligare behöver tydliggöra i kursplaner för hela programmet. Inrättandet av ett programråd för hela lärarutbildningen 2016 har inneburit att lärosätet skapat ett lednings¿organ med helhetssyn som inkluderar rutiner för uppföljning, åtgärder och återkoppling.

Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid. Det största problemet uppger lärosätet inte vara själva avbrotten utan det stora antalet studenter som inte följer den ordinarie studie¿gången.

Studentperspektiv

Bedömargruppen vill framhålla de mångsidiga möjligheter som studenterna, via olika formella kommunikations- och beslutsstrukturer, har att utöva inflytande över utbildningens innehåll och genomförande.

Arbetsliv och samverkan

Sammantaget visar självvärderingen att samverkan med arbetslivet är mångsidig och att väletablerade kontaktformer har utvecklats mellan utbildning och yrkesutövare. Samverkan stöder ett inflöde av aktuell kunskap som bidrar till att studenterna förbereds för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)