Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet beskriver i självvärderingen sitt arbete för att stärka arbetslivsanknytningen och för att ge studenterna möjligheter att möta olika typer av verksamheter som på olika sätt kan ge dem beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Adjungerade lärare medverkar kontinuerligt i utbildningen. Studenterna bedriver fältstudier och under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) ska de få stifta bekantskap med skolor i olika socioekonomiska miljöer. Vidare arbetar lärosätet systematiskt med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i utbildningen. Dock menar lärosätet att området skulle behöva stärkas ytterligare.

Det är otydligt hur lärosätet mer konkret i samverkan med det omgivande samhället arbetar med till exempel mångkultur eller skolans förändrade uppdrag. Här saknas också en redogörelse för hur

lärosätet arbetar med att stärka utbildningens grund i beprövad erfarenhet. Fokus är snarare ensidigt

på den vetenskapliga grunden. Detta präglar både utbildningens innehåll och arbetsformerna. Samverkan med det omgivande samhället sker bland annat genom det VFU-handledarnätverk som lärosätet har byggt upp och genom ett regionalt samverkansråd. Dock framgår det inte hur

arbetslivets representanter mer konkret har möjlighet att påverka utbildningens innehåll.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

I de underlag som bedömargruppen har haft till sitt förfogande beskriver lärosätet hur man i dagsläget samverkar med det omgivande samhället i frågor som är relevanta för grundlärarutbildningen.

Adjungerade lärare medverkar kontinuerligt i utbildningen. Studenterna bedriver fältstudier och under den verksamhetsförlagda utbildningen ska de få stifta bekantskap med skolor i olika socioekonomiska miljöer. Dock är det något otydligt hur lärosätet konkret och i samverkan med det omgivande samhället arbetar med frågor om till exempel mångkultur eller skolans förändrade uppdrag. Det saknas även en redogörelse för hur lärosätet arbetar med att stärka utbildningens grund i beprövad erfarenhet. Trots dessa svagheter menar bedömargruppen att utbildningen är utformad och genomförs i samverkan med det omgivande samhället på ett tillfredsställande sätt.

Samlat omdöme

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)