Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Självvärderingen visar att lärosätet ger studenterna goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Det kan studenterna göra såväl informellt i samtal mellan enskilda studenter och lärare som formellt genom representation i relevanta organ och genom systematiska kurs- och programvärderingar. Intervjuerna bekräftar detta.

Kursvärderingarna har ofta låg svarsfrekvens. Programrådet har diskuterat former för att förbättra svarsfrekvensen genom att understryka vikten av kursvärderingarna vid varje kursstart. Ett gott exempel är mittprogramvärderingen som ska fånga upp studenternas önskan att förändra eller förbättra något i sin utbildning. Dessa är schemalagda för att säkra en hög svarsfrekvens. Avstämning av utvärderingarna ger lärosätet möjlighet att vid behov vidta åtgärder och justera utbildningen för en

kull studenter.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Det kan studenterna göra såväl informellt i samtal mellan enskilda studenter och lärare som formellt genom representation i relevanta organ och genom systematiska kurs- och programvärderingar. Ett gott exempel är mittprogramvärderingen som ska fånga upp studenternas önskan att förändra eller förbättra något i sin utbildning. Dessa är schemalagda för att säkra en hög svarsfrekvens. Avstämning av utvärderingarna ger lärosätet möjlighet att vid behov vidta åtgärder och justera utbildningen för en kull studenter.

Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)