Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Arbetslivsperspektivet är centralt i utbildningen som är utformad och genomförs så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar. Utbildningens användbarhet stöds också av formella organ och strukturer liksom av utbildningens organisation, innehåll och examinationsformer.

Samverkan med skolhuvudmän sker både centralt och på institutionsnivå mellan kurslärare och handledare i de 26 kommuner som är involverade i den verksamhetsförlagda utbildningen, samt mellan studierektorer och kommunernas samordnare med ett särskilt ansvar för den verksamhetsförlagda utbildningen och koordinatorer på lärosätet. På institutionsövergripande nivå ingår systematisk samverkan med arbetslivet i programråden, där en fast plats är reserverad för en representant för skolverksamheten.

Många lärare inom utbildningen samverkar aktivt med arbetslivet genom expertuppdrag för Skolverket och med kommuner och med skolor i olika utvecklings- och forskningsprojekt. Lärosätet bedriver ett samarbete med Skolverket, vilket ger möjlighet för lärare att vara kontinuerligt uppdaterade på rapporter om skola och utbildning. Den information som inhämtas är relevant för utbildningens kvalitetssäkring och bidrar också till att lärosätet kan uppdatera och anpassa utbildningen till arbetslivet.

Lärosätet har tillsatt en implementeringsgrupp med uppgiften att utveckla en ny modell för verksamhetsförlagd utbildning, efter att övningsskoleprojektet avslutats. Den nya modellen som lärosätet tagit fram bygger på de goda erfarenheterna av övningsskoleprojektet och innebär en ökad koncentration av studenter och en närmare samverkan mellan skolhuvudmän och skolor. Den nya organisationen utformas som kluster och planeras i dialog med kommunerna. Organisationen ska även möjliggöra för studenterna att göra verksamhetsförlagd utbildning på flera skolor under

utbildningen.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Sammantaget visar självvärderingen att samverkan med arbetslivet är mångsidig och väletablerade kontaktformer har utvecklats mellan utbildning och yrkesutövare. Samverkan stöder ett inflöde av aktuell kunskap och bidrar till att studenterna förbereds för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)