Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Graden av vetenskaplig kompetens hos lärarna bedömer bedömargruppen vara adekvat eftersom drygt hälften av lärarna är disputerade. Tillgången på disputerade lärare varierar emellertid mellan utbildningens olika ämnen. Pedagogik och didaktik inom den utbildningsvetenskapliga kärnan har ett förhållandevis stort antal aktiva forskare medan andra ämnen och kurser, såsom svenskämnets didaktik mot yngre åldrar, har färre disputerade lärare att tillgå. För att långsiktigt säkerställa behovet av disputerade lärare har lärosätet utlyst doktorandtjänster med inriktning mot språkdidaktik och yngre åldrar och gjort nyanställningar av lektorer för ämnet svenska. Flera adjunkter deltar i forskarutbildning vilket bedömargruppen långsiktigt bedömer att det gynnar kontinuiteten i personalens vetenskapliga kompetens. Ledningen underströk vid intervjuerna att bemanningen är god och står i proportion till utbildningens volym trots att programmet byggts ut.

Även om det finns ett antal disputerade lärare i svenska och matematik sköts en förhållandevis stor andel av undervisningen av adjunkter. För att säkra vetenskaplig nivå och kompetens i kurserna i självständigt arbete ansvarar huvudsakligen forskarutbildade lärare för kurserna inom aktuella ämnesdidaktiska fält. Lärosätet uppger att studenterna har goda förutsättningar att få kvalificerad handledning.

Lärosätet säkerställer lärarnas pedagogiska kompetens i första hand vid anställningen. Samtliga lärare vid lärosätet får dessutom inom ramen för sin anställning goda och mångsidiga förutsättningar för kompetensutveckling.

Den professionsrelaterade kompetensen bedömer bedömargruppen vara tillfredsställande eftersom cirka två tredjedelar har lärarexamen. En stor andel av lärarna, eller 40 procent, har dock tidsbegränsade anställningar. Ledningen framhåller att det är en styrka att lärosätet har utvecklat ett samarbete med skolhuvudmän för att långsiktigt kunna knyta verksamma lärare som adjungerade till campus.

Även om den samlade lärarkåren har en gedigen professionsmässig och vetenskaplig kompetens är det en utmaning att få en lärarkår från många olika institutioner integrerad i en pedagogisk-didaktisk helhet, som exempelvis den utbildningsvetenskapliga kärnan ska stå för i utbildningsprogrammet. En annan utmaning för utbildningens kvalitet som kräver fortsatta åtgärder är att cirka två tredjedelar av lärarkåren har en tjänstgöringsgrad inom utbildningen som understiger 20 procent. Det här betyder att den stabila kärnan i lärarresursen är förhållandevis liten. Bedömargruppen rekommenderar mot den här bakgrunden därför åtgärder för en långsiktigt orienterad kompetensförsörjning som säkrar en generellt sett högre anställningsgrad. I självvärderingen påtalar lärosätet också svårigheterna med att

rekrytera adjunkter och adjungerade lärare, eftersom löneutvecklingen har lett till att lärare i skolan

ofta har betydligt högre lön än vad lärosätena kan erbjuda. Enligt bedömargruppen är åtgärder för att trygga rekryteringen av adjunkter och adjungerade lärare därför ett utvecklingsområde.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Forskningsmiljön och den yrkesinriktade kompetensutvecklingsmiljön är stark. Av självvärderingen framgår att miljön runt språk, flerspråkighet och andraspråksperspektiv är särskilt stark vid lärosätet. Forskningen inom matematikämnets didaktik är däremot svagt beskriven i självvärderingen avseende grundlärarutbildningen med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3, men tydligare i självvärderingen för inriktningen mot årskurs 4-6.

Litteraturen i de olika kurserna uppdateras och granskas kontinuerligt av kursplanegrupper, kursråd och institutionsstyrelser för att studenterna ska få ta del av aktuell forskning. Studenterna har tillgång till en ändamålsenlig virtuell och fysisk utbildningsmiljö, med studieplatser, tysta läsplatser och grupparbetsplatser. För utbildningens behov finns också estetiska verkstäder för utbildning i musik, bild, dans och drama samt multimodal undervisning. Dessutom finns det salar utrustade för laborativt arbete inom naturvetenskapliga ämnen och en utomhusmiljö som ger möjlighet att lägga in utomhusdidaktiska inslag i olika kurser.

Den övergripande administrationen av och antagningen till programmet sker på den programansvariga institutionen, medan administrationen för enskilda kurser sker på den kursgivande institutionen. Utbildningens matrisorganisation, med många utspridda enheter och beslutsnivåer, framstår som komplex. Detta beror i synnerhet på att den operativa ledningen finns på tre programansvariga institutioner, åtta ämnesinstitutioner och ytterligare två institutioner vid andra lärosäten och på att ansvaret för den utbildningsvetenskapliga kärnan delas av åtta olika institutioner. Vid intervjuerna gav lärosätet flera exempel på åtgärder som det vidtagit eller planerar för att utveckla utbildningens sammanhållning. Lärosätet betonade programrådens betydelse för att skapa arenor för samverkan mellan lärare från olika delar av utbildningen, såsom regelbundna möten mellan företrädare för den verksamhetsförlagda utbildningen, för den utbildningsvetenskapliga kärnan, för olika ämnes- och ämnesdidaktiska områden samt för utvecklingen av specialpedagogik. Vidare gav lärosätet exempel på kursrådens betydelse för en kontinuerlig dialog om kurser och kursutveckling. Enligt bedömargruppen är det ett fortsatt utvecklingsområde att utveckla en mer smidig och överblickbar organisation för utbildningen för att stärka de kommunikativa strukturerna inom en starkt

decentraliserad programuppläggning av lärarutbildningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Den sammanlagda lärarkompetensen korresponderar med utbildningens innehåll och omfattning. Genom sin erfarenhet från olika skolformer har merparten av lärarna en god koppling till läraryrket samtidigt som många är vetenskapligt kvalificerade. En stor del av lärarkåren är dock visstidsanställd och lärosätet har vidtagit åtgärder för att långsiktigt säkra kontinuitet i lärarkåren. Lärosätet lyfter dock fram svårigheter med att rekrytera adjunkter och adjungerade lärare i konkurrens med skolan. Att trygga rekryteringen av adjunkter och adjungerade lärare är därför ett utvecklingsområde.

Forskningsmiljön bedömer bedömargruppen vara stark, men däremot förefaller själva

utbildningsmiljön, med sin utpräglat decentraliserade organisation med många lärare från olika miljöer involverade, kräva kontinuerlig uppmärksamhet för att kunna säkra en väl integrerad utbildning. Enligt bedömargruppen är det därför ett fortsatt utvecklingsområde att utveckla en mer smidig och överblickbar organisation för utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)