Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv
Studentperspektiv
Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
Det formella inflytandet för lärarstudenter på institutionen sker genom att de genom studentrepresentation får möjlighet att aktivt delta i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Studenterna är representerade i institutionsstyrelsen, programrådet, beredande organ samt i utvärderingar på kurs- och programnivå. Studenterna får även under kursernas gång möjlighet att i en "mitt i kursen-värdering" ge synpunkter och förslag till mindre förändringar, vilka lärosätet sedan genomför under pågående kurs. Ett utvecklingsområde är arbetet med att utveckla
åtgärder för att höja svarsfrekvensen i utvärderingar.
Självvärderingen beskriver också strukturer för det informella studentinflytandet. Vidare framhåller lärosätet möjligheten att föra kommunikation om kurser och utbildningen som helhet med studievägledare, studierektor och programansvarig. Ytterligare exempel på hur studenterna
involveras är upptaktsdagar och introduktionsdagar varje termin inför ny antagning till programmet.
Studentperspektiv
Tillfredsställande
Bedömargruppen vill sammanfattningsvis framhålla de mångsidiga möjligheter som studenterna, via olika formella kommunikations- och beslutsstrukturer, har att utöva inflytande över utbildningens innehåll och genomförande. Lärosätet erbjuder också studenterna ett utbud av möjligheter att utöva inflytande via olika informella kanaler. Sammantaget har studenterna således formellt och informellt
möjligheter att ge synpunkter på och bidra till utvecklingen av utbildningen.