Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Den sammantagna kompetensen är adekvat, men det finns vissa svagheter, speciellt inom matematik och svenska där huvuddelen av undervisningen utförs av adjunkter. Vidare saknas adekvat kompetens för undervisning om förskoleklassen i stort sett helt. Lärarna har dock en god koppling till grundläraryrket, bland annat genom den modell som finns för att lärarna ska kunna praktisera inom sin profession. De nyrekryteringar som lärosätet gör borgar för en långsiktigt hållbar miljö. Det finns en välutvecklad forskningsmiljö. Lärosätet har en modell för att säkra progressionen i utbildningen och modellen kopplar de förväntade studieresultaten till lärandemål.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande.

Kunskapsformen Kunskap och förståelse:

Bedömargruppen menar att det innehåll, de arbetsformer och de examinationer som beskrivs i självvärderingen är adekvata och tillräckliga för att säkra måluppfyllelsen inom ämneskunskaper och inom insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Studenterna möter och får praktisera ett forskande förhållningssätt under hela utbildningen och de får använda olika metoder. Kopplingen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är dock svag. Bedömningen av de självständiga arbetena indikerar hög måluppfyllelse inom studenternas kunskap och förståelse.

Kunskapsformen Färdighet och förmåga:

Lärosätets redovisning innehåller konkreta exempel på hur egna och andras erfarenheter och forskningsresultat tas tillvara i undervisningen samt hur detta examineras. Studenterna ska till exempel i en uppgift kunna analysera en elevs begreppsförmåga och reflektera över det egna lärandet under genomförandet av uppgiften. I självvärderingen finns också konkreta exempel på hur studenterna genom reflektion kan bidra till att utveckla yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen. Bedömningen av de självständiga arbetena visar också på hög måluppfyllelse i dessa avseenden. Lärosätet visar med konkreta exempel hur studenterna förväntas tillämpa didaktisk och ämnesdidaktisk kunskap i sina studier och i sitt kommande arbete med undervisning och lärande. När det gäller förmågan att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten finns en tydlig struktur för hur det behandlas i utbildningen.

Kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt:

Förmågan att göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter behandlas och examineras enligt självvärderingen och intervjuerna vid en rad tillfällen i utbildningen. De naturvetenskapliga kurserna behandlar hållbar utveckling framför allt ur ett ekologiskt perspektiv, men man tar även upp sociala och ekonomiska aspekter. Dock är det otydligt vilket fokus man lägger på barns rättigheter.

Jämställdhetsperspektivet bedöms som tillfredsställande. Lärosätet redogör för hur man undervisar om och examinerar jämställdhetsfrågor i relation till den kommande yrkesutövningen. Lärosätet ger exempel på hur studenterna möter teoretisk kunskap om jämställdhet och jämställdhetsforskning som är relevant för den pedagogiska praktiken.

Lärosätet har enligt beskrivningen i självvärderingen ett mycket välfungerande system för kurs- och programvärderingar och för att återkoppla resultat. Systemet består av nio komponenter som bland annat innehåller en nybörjarenkät, mittprogramvärdering, avhoppsanalys, programvärdering i slutet utbildningen och en alumnenkät. Utifrån resultatet av mittprogram- och programvärderingen eller utifrån andra signaler kan man begära sammanställningar av kursvärderingarna. Bedömargruppen ser detta system som ett gott exempel på hur man kan leda och administrera en komplex utbildning.

Lärosätet verkar på olika sätt för att för att ge studenterna goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom den planerade studietiden. Det framgår av självvärderingen att man analyserar och följer upp rekrytering och genomströmning. Exempel på stöd för att ge studenterna goda förutsättningar är studenthälsan och studieverkstaden.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Lärosätet ger studenterna goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Detta gör studenterna såväl informellt i samtal mellan enskilda studenter och lärare som formellt genom representation i relevanta organ och genom systematiska kurs- och programvärderingar. Ett gott exempel är mittprogramvärderingen, vars syfte är att fånga upp studenternas önskan att förändra eller förbättra något i sin utbildning.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. I de underlag som bedömargruppen har haft till sitt förfogande beskriver lärosätet hur man i dagsläget samverkar med det omgivande samhället i frågor som är relevanta för grundlärarutbildningen. Adjungerade lärare medverkar kontinuerligt i utbildningen. Studenterna bedriver fältstudier och under den verksamhetsförlagda utbildningen ska de få stifta bekantskap med skolor i olika socioekonomiska miljöer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)