Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet beskriver i självvärderingen sitt arbete för att stärka arbetslivsanknytningen och för att ge studenterna möjlighet att möta olika typer av verksamheter som på olika sätt ska ge dem beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Adjungerade lärare medverkar kontinuerligt i utbildningen.

Studenterna bedriver fältstudier och under den verksamhetsförlagda utbildningen ska de få stifta bekantskap med skolor i olika socioekonomiska miljöer. Vidare arbetar lärosätet systematiskt med informations- och kommunikationsteknik (IKT) i utbildningen. Dock menar lärosätet att området skulle

behöva stärkas ytterligare. Det är otydligt hur lärosätet mer konkret i samverkan med det omgivande

samhället arbetar med till exempel mångkultur eller skolans förändrade uppdrag. Här saknas en redogörelse för hur man arbetar med att stärka utbildningens grund i beprövad erfarenhet, och fokus är snarare ensidigt på den vetenskapliga grunden i utbildningen. Detta präglar både utbildningens innehåll och arbetsformer.

Samverkan med det omgivande samhället sker bland annat genom det nätverk för handledare inom den verksamhetsförlagda utbildningen som lärosätet har byggt upp och genom ett regionalt samverkansråd. Det framgår dock inte hur arbetslivets representanter mer konkret har möjlighet att

påverka utbildningens innehåll.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

I de underlag som bedömargruppen har haft till sitt förfogande beskriver lärosätet hur man i dagsläget samverkar med det omgivande samhället i frågor som är relevanta för grundlärarutbildningen.

Adjungerade lärare medverkar kontinuerligt i utbildningen. Studenterna bedriver fältstudier och under den verksamhetsförlagda utbildningen ska de få stifta bekantskap med skolor i olika socioekonomiska miljöer. Det är dock något otydligt hur lärosätet konkret och i samverkan med det omgivande samhället arbetar med frågor om till exempel mångkultur eller skolans förändrade uppdrag. Här saknas även en redogörelse för hur man arbetar med att stärka utbildningens grund i beprövad erfarenhet. Trots dessa svagheter menar bedömargruppen att utbildningen är utformad och genomförs i samverkan med det omgivande samhället på ett tillfredsställande sätt.

Samlat omdöme

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)