Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv
Studentperspektiv
Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.
Självvärderingen visar att lärosätet ger studenterna goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Detta gör studenterna såväl informellt i samtal mellan enskilda studenter och lärare som formellt genom representation i relevanta organ och genom systematiska kurs- och programvärderingar. Intervjuerna bekräftar också detta. Kursvärderingarna har ofta låg svarsfrekvens. Programrådet har diskuterat former för att förbättra svarsfrekvensen genom att understryka vikten av utvärderingarna vid varje kursstart. Ett gott exempel är mittprogramvärderingen, vars syfte är att fånga upp studenternas önskan att förändra eller förbättra något i sin utbildning. Dessa är schemalagda för att säkra en hög svarsfrekvens. Avstämning av utvärderingarna ger lärosätet
möjlighet att vid behov vidta åtgärder och genomföra justeringar för en kull studenter.
Studentperspektiv
Tillfredsställande
Lärosätet ger studenterna goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Detta gör studenterna såväl informellt i samtal mellan enskilda studenter och lärare som formellt genom representation i relevanta organ och genom systematiska kurs- och programvärderingar. Ett gott exempel är mittprogramvärderingen, vars syfte är att fånga upp studenternas önskan att förändra eller förbättra något i sin utbildning. Dessa är schemalagda för att säkra en hög svarsfrekvens.
Avstämning av utvärderingarna ger lärosätet möjlighet att vid behov vidta åtgärder och genomföra justeringar för en kull studenter.
Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan