Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Av självvärderingen framgår att lärosätet samverkar med det omgivande samhället på flera sätt. Lärosätet beskriver hur den särskilda inriktningen mot arbetsintegrerat lärande genomsyrar olika samverkansaspekter. Vidare beskriver lärosätet i självvärderingen ett systematiskt arbete för att integrera teoretiska kunskaper med praktiska kunskaper inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Dessutom integreras och relateras kursers olika moment till varandra. Lärosätet ger även exempel på särskilda aktiviteter som studenterna får möta genom arbetsmarknadsdag och examensarbete.

Lärosätet har identifierat ett utvecklingsbehov när det gäller digitala verktyg och den förändrade lärarrollen i fritidshemmet. Dock saknas konkreta exempel på hur detta utvecklingsarbete ska ske.

En styrka i fråga om samverkan som bedömargruppen vill lyfta fram är den välutvecklade organisationen kring den verksamhetsförlagda utbildningen. Där sker samverkan på flera nivåer och den innefattar både utbildningsinsatser och kvalitetsarbete. I självvärderingen och i lärarintervjuerna framkommer en bild av en organisation som präglas av samarbete och ömsesidighet och där de medverkade aktörerna bidrar till att skapa goda förutsättningar för studenternas verksamhetsförlagda utbildning. I självvärderingen beskrivs flera olika systematiska mötesformer såsom en dag för verksamhetsförlagd utbildning och en arbetsmarknadsdag. Det skapar återkommande arenor för samverkan.

Lärosätet beskriver att alumner är en outnyttjad resurs i detta arbete och att denna resurs kan tillvaratas på ett bättre sätt. Det ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde för att ytterligare

stärka samverkan med yrkesverksamma lärare.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Lärosätet visar flera goda exempel på hur samverkan sker med det omgivande samhället. Lärosätets profil mot arbetsintegrerat lärande fungerar som ett nav, och samverkan är en utgångspunkt för utbildningen snarare än som något som hanteras vid sidan av. En välutvecklad samverkan bidrar till kunskap om vilka förändringar blivande lärare behöver kunna möta, och lärosätet exemplifierar detta med ökad kunskap om digitala verktyg i skolan. I självvärderingen saknas dock konkreta exempel på vad det kommande utvecklingsarbetet ska leda till.

Som ett gott exempel på samverkan vill bedömargruppen lyfta fram den välutvecklade organisationen kring den verksamhetsförlagda utbildningen där samverkan sker på flera nivåer och innefattar både utbildningsinsatser och kvalitetsarbete.

Samlat omdöme

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)