Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Självvärderingen visar att lärosätet har en ambition att ge studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i utvecklingsarbetet. Lärosätet beskriver också både formella och informella arenor för studentinflytande. Dock framgår det av självvärderingen och studentintervjuerna att studenterna inte kan ge fritextsvar i kursvärderingarna, vilket upplevs som problematiskt av studenterna. Det är också svårt att se studenternas aktiva roll exempelvis i att arbeta med och hitta åtgärder för att komma tillrätta med den låga svarsfrekvensen. I självvärderingen skriver lärosätet att man i "många fall" gör kompletterande insamlingar. Hur dessa sker eller hur ofta framkommer inte, och det framgår inte heller hur studenternas informellt lämnade synpunkter tas tillvara.

Det framkommer i självvärderingen och ledningsintervjun att studenter inte är representerade i alla beredande och beslutande organ på det sätt som högskoleförordningen kräver. Bedömargruppen vill särskilt uppmärksamma den gruppering som beskrivs i självvärderingen som syftar till att på ett ändamålsenligt sätt styra de olika programmen. Bedömargruppen förutsätter att lärosätet åtgärdar

denna brist och snarast ger studenterna möjlighet till representation.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll

och genomförande. Det sker genom såväl formella som informella forum. Bedömargruppen vill dock peka på vikten av att hitta lösningar som möjliggör för studenterna att lämna fritextsvar i

kursvärderingar, samt att bättre systematisera de informella kanaler för studentinflytande som finns. Bedömargruppen förutsätter också att studenter får möjlighet till representation i alla beslutande och beredande organ.

Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)