Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan
Arbetsliv och samverkan
Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.
Bedömningen grundar sig på att självvärderingen och intervjuerna visar att utbildningen i sin helhet har en stark professionsanknytning, vilket också borde indikera relevant samverkan med det omgivande samhället. Samverkan sker främst genom mentorskap och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Under VFU ter sig samverkan så att studenterna får så relevanta placeringar som möjligt i relation till studiernas aktuella innehåll. Samarbetet beskrivs fungera väl och de flesta studenter, dock inte alla, får tillräckligt med stöttning. Lärosätet erbjuder en handledarutbildning om 7,5 högskolepoäng och bjuder in alla VFU-lärare till VFU-dagar, som dock inte är särskilt välbesökta.
Lärosätet lyfter i självvärderingen problematiken med den höga omsättningen av VFU-lärare. Omsättningen försvårar lärosätets arbete med att placera alla studenter hos VFU-lärare med rätt behörighet och handledarutbildning. Därför har lärosätet inlett ett samarbete med Borås stad för att stärka samarbetet och bättre kunna möta studenternas behov. Lärosätet ser mer tid för handledning och kompetensutveckling för VFU-lärare som ett utvecklingsområde. Samarbete med det omgivande samhället sker också i programrådsmöten, som ses som en bro mellan högskola, studenter och externa aktörer. Därtill kommer studiebesök som görs inom ramen för olika kurser och program.
Av intervjuerna framgick att lärosätet använder alumner på olika sätt, till exempel som föreläsare och förebilder. Alumnerna inspirerar studenterna till att skriva kunskapsöversikter och självständiga arbeten, och ingår dessutom i vissa lärarlag som exempelvis i undervisningen om informations- och
kommunikationsteknik (IKT).
Arbetsliv och samverkan
Tillfredsställande
Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det sker främst genom mentorskap och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Av intervjuerna framgick även att alumnerna används som förebilder och föreläsare. Ett problem är att det är hög omsättning på lärarna inom VFU, och att lärosätets VFU-dagar inte är så välbesökta. Lärosätet har inlett ett samarbete med kommunen för att
stärka samarbetet och för att på sikt förhoppningsvis minska omsättningen.