Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning fritidshem

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Förutsättningar

Den vetenskapliga kompetensen hos lärarna bedömer bedömargruppen vara adekvat. Detta gäller främst lärare inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och i viss mån inom olika ämnen och inom den verksamhetsförlagda utbildningen. En stor del av lärarkåren är dock visstidsanställd och lärosätet har därför vidtagit åtgärder för att långsiktigt säkra kontinuitet i lärarkåren. Ett uttryck för att den vetenskapliga kompetensen förstärks inom inriktningen fritidshem är att tio doktorander är knutna till programmet. Den professionsrelaterade kompetensen bedömer bedömargruppen vara tillfredsställande eftersom drygt hälften av undervisande lärare har lärarexamen och erfarenhet av arbete i fritidshem, grundskola eller gymnasie¿skola. Lärarnas pedagogiska kompetens säkerställer lärosätet i första hand vid anställningen och samtliga lärare får inom ramen för sin anställning utrymme för fortsatt kompetensutveckling. Lärosätet anordnar handledarkurser för handledare och lärare i den verksamhetsförlagda utbildningen.

Lärosätet erbjuder en utbildning som är tvär- och mångvetenskaplig med stark koppling till estetisk-praktiska ämnen. Den vetenskapliga kompetensen är hög och forskningen förefaller att ha en uppenbar relevans för utbildningen och professionen. Den professionsinriktade miljön framstår dock som komplex eftersom kursprogrammet är fördelat på sju institutioner vid fyra fakulteter och två lärosäten. Det är därför en prioriterad uppgift för utbildningens programråd att försöka åstadkomma en mer sammanhållen utbildningsmiljö och ett fortsatt utvecklingsområde för lärosätet är att skapa en överblickbar organisation för utbildningen.

Utformning, genomförande och resultat

Examensmålet, som avser kunskaper inom det fritidspedagogiska området, bedömer bedömargruppen som uppfyllt. Lärosätet visar att det finns en genomtänkt, inarbetad och underbyggd progression för hur examensmålet ska uppfyllas i utbildningen. Vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder behandlas inte i separata kurser utan olika metoduppgifter har lagts in i kurserna. En svaghet i utbildningen förefaller vara att studenterna inte fått tillräcklig kännedom om kvantitativa forskningsmetoder när examen utfärdas, men lärosätet har uppmärksammat problemet i själv¿värderingen och har initierat åtgärder. Studenternas förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över relevanta forskningsresultat praktiseras specifikt i anslutning till det självständiga arbetet. Syftet är att utveckla studenternas förmåga att tillämpa vetenskaplig metod i en studie relevant för professionen och därmed pekar kursen även mot den del av examensmålet som innebär att studenterna ska kunna bidra till kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet. Didaktisk och ämnesdidaktisk kunskap går som en röd tråd genom såväl utbildningen på campus som i den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenternas färdighet och förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning tränas i flera kurser. Lärosätet exemplifierar detta med en beskrivning av den sista kursen inom den verksamhetsförlagda utbildningen, där studenterna individuellt och i grupp övar förmågan att utveckla lärandeaktiviteter utifrån adekvata ämneskunskaper samt ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper. Förmågan att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter tränas såväl verksamhetsnära som vetenskapsteoretiskt och examineras vid en rad olika tillfällen under utbildningen. Temat Hållbar utveckling kommunicerar lärosätet dock svagt och temat behandlas i högre utsträckning utifrån ett socialt perspektiv än ur ett naturvetenskapligt. Jämställdhetsperspektivet beaktas i både kurserna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och i den verksamhetsförlagda utbildningen. Lärosätet redovisning av hur de arbetar med uppföljning visar att sammantaget ligger utbildningens styrka i det systematiska kvalitetsarbetet.

Studentperspektivet

Sammantaget har studenterna både formellt och informellt goda möjligheter att ge synpunkter på och utveckla utbildningen.

Arbetslivsperspektivet

Sammantaget visar strukturerna för samverkan med arbetslivet att lärosätet etablerat mångsidiga kontaktformer mellan utbildningen och yrkesutövarna. Lärosätet samverkar på ett sätt som stöder ett inflöde av aktuell kunskap vilket stöder arbetet med att förbereda studenterna för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)