Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Stockholms universitet
Ämne: Grundlärarexamen II
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professions¿relaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Graden av vetenskaplig kompetens hos lärarna bedömer bedömargruppen vara adekvat eftersom disputerade utgör ungefär häften av lärarkåren. Detta gäller lärare inom den utbildningsvetenskapliga kärnan, i viss mån inom olika ämnen och inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Endast disputerade lärare fungerar som kursansvariga. Det finns två tillsvidare¿anställda professorer, även om deras tid i den aktuella utbildningen är mycket begränsad. Ett uttryck för att den vetenskapliga kompetensen förstärks inom inriktningen fritidshem är att tio doktorander är knutna till programmet, vilket bedömargruppen bedömer att det långsiktigt gynnar kontinuiteten i personalstyrkans vetenskapliga kompetens. Ledningen framhöll vid intervjuerna att bemanningen totalt sett är god och står i proportion till utbildningens volym trots att programmet byggts ut. Dock finns det en variation i kompetens och anställningsförhållanden.

Den professionsrelaterade kompetensen bedömer bedömargruppen vara tillfredsställande eftersom drygt hälften av undervisande lärare har lärarexamen och erfarenhet av arbete i fritidshem, grundskola eller gymnasie¿skola. För att långsiktigt säkra kompetensen krävs dock åtgärder eftersom majoriteten av närmare 30 adjunkter, adjungerade adjunkter, adjungerade lärare och timlärare är visstidsanställda. Endast tolv av lärarna undervisar i en omfattning som uppnår eller överstiger 20 procent av en heltidstjänst, vilket sammantaget betyder att den stabila kärnan i lärarresursen är förhållandevis svag. Av självvärderingen framgår att det är svårt att rekrytera personal med adekvat kompetens på grund av att utbildningsområdet är litet. Vid intervjun med ledningen framkom att omsättningen av lärare ute i skolorna är omfattande, vilket innebär en utmaning för anställning av handledare och lärare i den verksamhetsförlagda utbildningen. Enligt bedömargruppen är det därför ett utvecklingsområde att långsiktigt öka kontinuiteten inom lärarkåren för att trygga en stabil undervisningsbas. Lärosätet har inlett initiala åtgärder, exempelvis en femårig rekryteringsplan, och fastställt en lägsta gräns för lektorers undervisning. En långsiktigt kompetenshöjande åtgärd är att lärosätet har inrättat en masterskurs för rekrytering av personal.

Lärosätet säkerställer lärarnas pedagogiska kompetens i första hand vid anställningen. Lärarna framhöll vid intervjuerna att nya lärare har tillgång till mentorer och tid inom anställningen för att sätta sig in i kurser och kurslitteratur. Samtliga lärare får dessutom inom ramen för sin anställning utrymme för fortsatt kompetensutveckling. Lektorer som är anställda vid den programansvariga institutionen har tid för forskning och utveckling (FoU-tid) som utgör 30 procent av tjänstgöringstiden och motsvarande för adjunkter är 15 procent. Lärosätet anordnar handledarkurser för handledare och lärare i den verksamhetsförlagda utbildningen samt informationsträffar och kursintroduktioner på campus i anslutning till perioder av verksamhetsförlagd utbildning. Kunskapsutbyte sker även vid

trepartssamtal under den verksamhetsförlagda utbildningen, där studenten, handledaren och

kursläraren möts för pedagogiska samtal. En särskild studierektor för den verksamhetsförlagda utbildningen ansvarar tillsammans med kursansvariga för kontakter och organisation av den verksamhetsförlagda utbildningen. Lärarna får således goda förutsättningar för en kompetens¿utveckling som har potential att säkra utbildningens profil som akademisk

professions¿utbildning.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet erbjuder en utbildning som är tvär- och mångvetenskaplig med stark koppling till estetisk- praktiska ämnen. Den vetenskapliga kompetensen är hög och forskningen förefaller att ha en uppenbar relevans för utbildningen och professionen, exempelvis med teman som rör barns välbefinnande och utsatthet, migration, genus och etnicitet, barns och ungas sociala interaktion, samt etik- och värdegrundsfrågor. År 2017 tillsattes en professor i barn- och ungdomsvetenskap med vetenskapligt ansvar för programmet.

Den professionsinriktade miljön framstår som komplex eftersom kursprogrammet är fördelat på sju institutioner vid fyra fakulteter och två lärosäten. Utbildningen har visserligen en väl beskriven koherens och progression, men utmaningen gäller själva genomförandet med många lärare från olika miljöer involverade. Vid intervjuerna poängterade lärarna att samverkan mellan lärarna hade utvecklats genom etableringen av ett programråd som samlar lärarna till olika slag av programdagar där de behandlar gemensamma övergripande teman. I självvärderingen framhåller lärosätet även att det är krävande att skapa en tydlig kontinuitet i ett program som är fördelat på så många institutioner och att det därför är en prioriterad uppgift för utbildningens programråd att försöka åstadkomma en mer sammanhållen utbildningsmiljö.

Av självvärderingen framgår att studenterna har tillgång till en ändamålsenlig och mångsidig virtuell och fysisk utbildningsmiljö, med studieplatser, tysta läsplatser, grupparbetsplatser, estetisk under¿visning i ateljémiljö och även en utomhusmiljö som ger möjlighet att lägga in utomhus¿didaktiska inslag i olika kurser.

Sambandet mellan forskning och utbildning förefaller vara starkt och säkerställer en akademisk bas med relevans för centrala yrkesspecifika områden som ingår i utbildningen. Sammantaget tydliggör självvärderingen en relevant och kreativ vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö.

Ett fortsatt utvecklingsområde är att utveckla en mer smidig och överblickbar organisation för

utbildningen för att stärka de kommunikativa strukturerna inom ett starkt decentraliserat programupplägg av lärarutbildningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Den vetenskapliga kompetensen hos lärarna bedömer bedömargruppen vara adekvat. Detta gäller främst lärare inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och i viss mån inom olika ämnen och inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Endast disputerade lärare fungerar som kursansvariga. En stor del av lärarkåren är dock visstidsanställd och lärosätet har därför vidtagit åtgärder för att

långsiktigt säkra kontinuitet i lärarkåren. Ett uttryck för att den vetenskapliga kompetensen förstärks

inom inriktningen fritidshem är att tio doktorander är knutna till programmet, vilket bedömargruppen bedömer gynnar kontinuiteten långsiktigt i personalstyrkans vetenskapliga kompetens. Den professionsrelaterade kompetensen bedömer bedömargruppen vara tillfredsställande eftersom drygt hälften av undervisande lärare har lärarexamen och erfarenhet av arbete i fritidshem, grundskola eller gymnasie¿skola. Eftersom ungefär hälften av lärarna har tidsbegränsad anställning är det dock ett utvecklingsområde att långsiktigt öka kontinuiteten inom lärarkåren för att trygga en stabil undervisningsbas. Lärosätet har inlett initiala åtgärder, såsom en femårig rekryteringsplan, en lägsta gräns för lektorers undervisning och inrättandet av en masterskurs för rekrytering av personal.

Lärarnas pedagogiska kompetens säkerställer lärosätet i första hand vid anställningen och samtliga lärare får inom ramen för sin anställning utrymme för fortsatt kompetensutveckling. Lärosätet anordnar handledarkurser för handledare och lärare i den verksamhetsförlagda utbildningen samt informationsträffar och kursintroduktioner på campus i anslutning till perioder av verksamhetsförlagd utbildning.

Lärosätet erbjuder en utbildning som är tvär- och mångvetenskaplig med stark koppling till estetisk- praktiska ämnen. Den vetenskapliga kompetensen är hög och forskningen förefaller att ha en uppenbar relevans för utbildningen och professionen. Den professionsinriktade miljön framstår dock som komplex eftersom kursprogrammet är fördelat på sju institutioner vid fyra fakulteter och två lärosäten. Utbildningen har visserligen en väl beskriven koherens och progression, men utmaningen gäller själva genomförandet med många lärare från olika miljöer involverade. Det är därför en prioriterad uppgift för utbildningens programråd att försöka åstadkomma en mer sammanhållen utbildningsmiljö och ett fortsatt utvecklingsområde för lärosätet är att skapa en överblickbar organisation för utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)