Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Lärarutbildningen utmärks av ett studentnära perspektiv där lärandeaktiviteter dels anpassas efter den studentgrupp som läser vid lärosätet, dels är aktuella ur ett skolperspektiv. Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta det högskolepedagogiska greppet att hela utbildningen igenom arbeta med en professionsutvecklingsmatris där studenterna förflyttar sig från grundnivå via fördjupande nivå till bemyndigande nivå. Matrisen belyser didaktisk kompetens, kommunikativt och demokratiskt ledarskap samt analys- och reflektionsförmåga. Genom att relatera till matrisen får studenterna kontinuerligt under utbildningen reflektera över var de befinner sig på väg mot sin lärarexamen. Utbildningen har också dels en stark förankring i aktuell forskning som lyfts in i utbildningen på ett konkret sätt, dels en stark förankring i skolvärlden. Dessutom genomsyras utbildningen av den interkulturella profilen, som i varje kurs på olika sätt ger studenten olika perspektiv på hur kunskap, normer och värderingar konstrueras över tid och i olika sammanhang. Utbildningen blir på så sätt både aktuell och hållbar.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Det finns förutsättningarna för en akademisk och professionsinriktad lärarutbildning både när det gäller personal och miljö. Flertalet av lärarna är disputerade och man har etablerat en forskningsplattform som ska stödja forskning relaterad till utbildningsvetenskap. Det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Bedömargruppen anser att ett tydligt utvecklingsområde är att öka antalet högskoleanställda lärare med lärarutbildning. Det gäller även de adjungerande lärarna. Vidare är en hög andel lärare visstidsanställda, vilket kan utgöra en risk för stabiliteten på lång sikt. Ett gott exempel är att lärarutbildningen anordnar gemensamma uppstartsdagar i början av varje läsår för att eftersträva samsyn. Man har också regelbundna planeringsdagar med hög närvaro.

Bedömningsområdet Utformning genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Måluppfyllelse för samtliga kunskapsformer möjliggörs och säkras genom en tydlig länkning mellan lärandeaktiviteter, lärandemål och examinationer. För kunskapsformen Kunskap och förståelse belyser lärosätet att studenterna har svaga förkunskaper, och att de på fördjupande nivå har svårt att ta steget från att lära in till att tillämpa sina kunskaper. Lärosätet beskriver dock också att de har hittat lärandeaktiviteter där studenterna har stöd av lärare och varandra för att bearbeta kunskapen konstruktivt, till exempel via seminarier och inlämningsuppgifter inför den slutexaminerande hem- eller salstentamen. Det vetenskapliga förhållningssättet och dess metoder för att undersöka olika fenomen behandlas också kontinuerligt genom utbildningen.

Måluppfyllelsen för kunskapsformen Färdighet och förmåga möjliggörs genom ett kontinuerligt fokus på perspektivtagande genom kurserna, dels i relation till den interkulturella profilen och bildningsprofilen, dels i relation till professionsutvecklingsmatrisen. Undervisningsformerna och examinationerna har en tydlig vetenskaplig förankrings och kravnivå. När det gäller förmågan att tillämpa adekvat didaktik är utbildningen upplagd för att stödja studenternas progression. Ett gott exempel är att utbildningen har fokus på att ge studenterna insikt i att undervisningsmetodik utgår från didaktiskt hållbara teorier och att metoder inte enbart lärs genom praktik. Utbildningens professionsutvecklingsmatris används aktivt vilket är en styrka.

Förutsättningarna för måluppfyllelse av kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt är också väl underbyggda i utbildningen. Som nämnts tidigare stärker lärarutbildningens interkulturella profil studenternas förutsättningar att nå det här målet.

Den interkulturella profilen är också en stödjande grund för hur utbildningen förmedlar och förhåller sig till jämställdhet. Jämställdhet är en integrerad del och går som en röd tråd genom utbildningen på ett föredömligt sätt.

Utbildningen följs upp systematiskt genom kursutvärderingar och interna utvärderingar, och resultaten omsätts i relevanta och genomtänkta åtgärder. Utbildningen har till exempel utvecklat arbetssätt och undervisningsaktiviteter för att försöka underlätta mötet med akademin efter önskemål från studentgruppen. För att förhindra avhopp gör man socialiseringen till student smidig genom anpassad undervisning och anpassade litteraturlistor. Man genomför också genomtänkta lärandeaktiviteter, och studenterna kan få ytterligare stöd av biblioteket och studieverkstaden.

Bedömningsområde Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Lärosätet beskriver en utbildning med ett tydligt studentperspektiv. Det finns en medvetenhet om vikten av att lyssna till studenternas åsikter och utbildningen har skapat forum för studenterna att komma till tals i. Bedömargruppen anser också att studentperspektivet beaktas genom att flertalet åtgärder har kommit till stånd för att möta behov som studenterna har uttryckt själva.

Bedömningsområde Arbetslivs och samverkan bedöms som tillfredsställande. Av självvärderingen framgår att relevant samverkan sker med det omgivande samhället genom flera olika plattformar. Adjungerade lärare finns med i utbildningen, och vid några tillfällen har studenter fått möjlighet att träffa lärarnas elever. Utbildningen påverkas och utvecklas alltså av de utmaningar som finns på skolorna. Bedömargruppen anser att lärosätet på ett tillfredsställande sätt ger studenterna goda verktyg för ett professionellt och föränderligt yrkesliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)