Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Av självvärderingen framgår att relevant samverkan sker med det omgivande samhället genom flera olika plattformar. Självvärderingen nämner deltagande i regionalt utvecklingscentrum (RUC), som samordnar kommunrepresentanter i nätverk med olika syften och även samarbetar med Skolverket. Vidare nämns forskningscirklar tillsammans med praktiserande lärare och huvudmän, samt försöksverksamheten med övningsskolor. Den bakomliggande tanken är en gemensam kunskapsutveckling mellan verksamma grundlärare och lärare respektive forskare. I forskningscirklarna samlas verksamma lärare med forskare från högskolan och fördjupar sig i ett aktuellt ämne som rör skolans vardag. Dessutom finns ett samarbetsavtal med kringliggande kommuner som består i att handledarna inom den verksamhetsförlagda utbildningen ska vara lärare med examen i motsvarande utbildning som lärarstudenterna utbildas i. Handledarna ska enligt avtalet också få möjligheter både till att läsa handledarutbildning och till att ansvarsfullt kunna fullfölja handledaruppdraget. Adjungerade lärare finns med i utbildningen, och vid några tillfällen har studenter fått möjlighet att träffa lärarnas elever. Utbildningen påverkas och utvecklas alltså av de utmaningar som finns på skolorna.

Bedömargruppen anser att studenterna är rustade för ett samhälle i förändring genom att de får goda ämneskunskaper och utvecklar förmågan att kritiskt reflektera och analysera. Den bildningsprofil som lärosätet har jämte den interkulturella borgar för individens utveckling och uppfattning om och inställning till uppdraget som lärare. Ett gott exempel är hur studenterna får möta olika spänningsfält som exempelvis det egna kontra det främmande, dåtiden kontra framtiden och att ärva kontra att förvärva. Studenterna lär sig att anta ett metaperspektiv och får olika möjliga verktyg att använda i sin kommande profession och i livet i stort.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Av självvärderingen framgår att relevant samverkan sker med det omgivande samhället genom flera olika plattformar. Självvärderingen nämner deltagande i regionalt utvecklingscentrum (RUC), som samordnar kommunrepresentanter i nätverk med olika syften och även samarbetar med Skolverket. Vidare nämns forskningscirklar tillsammans med praktiserande lärare och huvudmän, samt försöksverksamheten med övningsskolor. Lärosätet ger på ett tillfredsställande sätt exempel på hur utbildningen är utformad och genomförs med en väl genomtänkt organisation av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), där lärare följer studenterna genom hela. Samverkansprojekten mellan aktiva lärare och forskare i självständigt arbete, matematik- och svenskämnena samt profilerna interkulturalitet och bildning borgar för individens utveckling och uppfattning om och inställning till uppdraget som lärare. Bedömargruppen anser att lärosätet på ett tillfredsställande sätt ger studenterna goda verktyg för ett professionellt och föränderligt yrkesliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)