Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenter sitter med i lärarutbildningsrådet, kursplaneutskottet och programrådet. I programrådet har lärosätet tillsammans försökt att hitta åtgärder för systematisk frånvaro. En av åtgärderna för att motverka detta - att schemalägga undervisningspass i relation till varandra - initierades av studenterna.

Studenterna får möjlighet att utveckla utbildningen genom bland annat kursutvärderingar och studentrepresentation på flera nivåer i utbildningen. Den information som representanterna får ta del av förs vidare via sociala medier och andra informationskanaler som studenterna har. Enligt självvärderingen anser studenterna att lärarna är tillgängliga och närvarande, vilket också bekräftades vid intervjuerna. Studenterna upplever att de har möjlighet till inflytande och dialog vilket lärosätet också uppmuntrar.

Självvärderingen beskriver många åtgärder och projekt som har kommit till stånd för att studenterna har framfört kritik. Det visar tydligt att studenternas åsikter beaktas i hög grad. Ett exempel är att lärosätet har diskuterat och försökt komma till kollegial samsyn kring vad en acceptabel språknivå är för att en text ska godkännas, eftersom studenterna har kritiserat att lärarna godkänner så olika. Man har också utvecklat riktlinjer och principer för deadlines och kompletteringar.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet beskriver en utbildning med tydligt studentperspektiv, där det finns en medvetenhet om vikten av att lyssna till studenternas åsikter och där man har skapat forum för studenterna att komma till tals i. Studenterna får möjlighet att påverka utbildningen både formellt i olika programråd och informellt genom dialoger och kursutvärderingar. Bedömargruppen anser också att studentperspektivet beaktas genom att flertalet åtgärder har kommit till stånd för att möta behov som studenterna har uttryckt själva.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)