Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Självvärderingen lyfter fram arenor där lärosätet möter representanter för skolverksamheten. Det handlar om samverkan genom praktiknära forskning som ska sätta igång och stödja forskning om lärande i skola och akademi. Här nämns särskilt forskningsprojektet Kollegialt lärande i Örebro skolor (KLÖS) som drivs i samverkan mellan lärosätet och en skola med förskoleklass och årskurs 1-9 i kommunen. En annan arena är det didaktiska nätverk som vänder sig till lärare, skolledare, lärarutbildare och forskare i didaktik. Syftet med nätverket är att dela kunskaper och erfarenheter mellan akademi och skola. Bedömargruppen menar att båda dessa arenor ger en särskild kvalitet åt utbildningen. Vidare lyfter lärosätet fram den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) som en central arena för samverkan. Hösten 2016 infördes övningsskolor, vilket innebär en utökad samverkan med skolverksamheten. Ambitionen är att samtliga studenter på sikt ska genomföra sin VFU på en övningsskola. En mötesarena som har skapats på dessa övningsskolor är student- och handledarseminarier. En handledare leder studentseminariet där både studenter och universitetslärare deltar. Då kan studenterna ta del av handledarnas beprövade erfarenheter, medan universitetslärarna bidar med sin erfarenhet av forskning. Handledarseminariet leds i stället av en lärare från universitetet. Vid dessa seminarier kan lärare och handledare utveckla en samsyn om bedömningen av studenterna. Här ser dock bedömargruppen ett rättssäkerhetsproblem, eftersom alla studenter ännu inte genomför sin VFU på övningsskolor. De studenter som genomför VFU på andra skolor omfattas inte av den kvalitet som har utvecklats inom övningsskoleprojektet.

Ytterligare ett sätt att stärka samverkan med samhället är adjungerade adjunkter som gör att studenterna får möta verksamma lärare på universitetskurserna. Vid lärosätesintervjun framkom att projektet med adjungerade adjunkter just hade påbörjats, vilket gör att det är för tidigt för att dra några slutsatser av initiativet. Enligt självvärderingen behöver de insatser som utbildningen har genomfört de senaste åren förvaltas och tas tillvara på ett bättre sätt. En specifik fråga som behöver klargöras är till exempel hur den kunskap och erfarenhet som skolverksamhetens representanter i programrådet för grundlärarutbildningen ska tas tillvara på bästa sätt.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömningen är att arbetslivsperspektivet tas väl tillvara på lärosätet och samverkan sker med det omgivande samhället. Flera goda exempel lyfts fram, även om de inte är genomförda fullt ut ännu. Det bedömargruppen särskilt vill lyfta fram som kvalitetsmarkörer är de student- och handledarseminarier som genomförs på övningsskolor i samband med VFU-kurserna. När den modellen är fullt utbyggd är bedömargruppens bedömning att det kommer att bli en robust och rättssäker arbetsmodell. Det praktiknära forskningsprojekt som knyter samman skola och akademi och det didaktiska nätverk som involverar lärarutbildningens samtliga ämnen bidrar till kvalitet inom området arbetsliv och samverkan. Utbildningen ger studenterna beredskap att möta ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)