Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedömer bedömargruppen vara tillfredsställande. Den samlade lärarkåren bedöms ha en bred och relevant kompetens i relation till utbildningens innehåll och genomförande. Bedömningen är att det finns en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö vid lärosätet för både studenter som studerar vid campus och för dem som är knutna till lärcentrum. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram den långsiktiga finansieringen av den allmän- och ämnesdidaktiska forskningen.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. För kunskapsformen Kunskap och förståelse visar underlagen att studenterna uppnår samtliga mål. Lärosätet säkerställer att studenterna har relevanta ämneskunskaper och sådan inblick i aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten som krävs. Genom att integrera ämneskunskap och ämnesdidaktik tillvaratas både teoretiska aspekter och mer praktiska moment. Lärosätet har en tydlig ambition att successivt förmedla kunskap i vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa metoder. I de självständiga arbeten som bedömargruppen granskat finns bister vad gäller vetenskapligt förhållningssätt, som kan hänföras till en period när en övervägande del av studenterna skrev det självständiga arbetet i svenska med brist på handledare som följd. Eftersom lärosätet fattat beslut om att bättre fördela de självständiga arbetena mellan ämnena, för att säkerställa kvaliteten i handledar- och examinationskompetens, är bedömargruppens bedömning att lärosätet vidtagit åtgärder som säkerställer att studenterna nu kan nå målet.

För kunskapsformen Färdighet och förmåga visar underlagen att studenterna uppfyller samtliga mål. Studenterna får genom sin utbildning förmåga att kritiskt argumentera och reflektera över erfarenheter och forskningsresultat. Utbildningen ger adekvat undervisning och examination i didaktik och ämnesdidaktik. Den verksamhetsförlagda utbildningen är väl integrerad i ämnesdidaktiken och vice versa. Studenterna får varierande och goda möjligheter att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen. I den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) sker en successiv fördjupning av komplexa undervisningssituationer. Det finns ett väl utvecklat bedömningssystem för studenternas kunnande och färdigheter i den pedagogiska praktiken.

För kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt visar underlagen att studenterna uppfyller målet. Studenternas förmåga att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter tränas och examineras vid en rad olika tillfällen under utbildningen. För hållbar utveckling examineras dock inte hela (del-)målet i någon av kurserna vilket lärosätet bör överväga att göra.

Lärarutbildningen har fått ett särskilt uppdrag från ledningen på lärosätet att "gå före" när det gäller regeringens uppdrag att jämställdhetsintegrera lärosätet. Det tyder på, menar bedömargruppen, att det finns kapacitet i lärarutbildningen att utveckla jämställdhetsperspektivet. Det som utbildningen gör idag är begränsat, men det finns en röd tråd genom utbildningen, även om den är relativt tunn. Kvalitetssystemet vid lärosätet kännetecknas av systematik, regelbundenhet och kontinuitet. Åtgärder som lärosätet genomfört med grund i studenternas utvärderingar visar att det hörsammar de behov som studenterna efterfrågar. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedömer bedömargruppen som tillfredsställande. Den sammanfattande bedömningen är att det finns goda förutsättningar för studenterna att delta i lärosätets formella organ. Därutöver erbjuder lärosätet mer informella sammanhang där studenterna kan framföra sina synpunkter.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedömer bedömargruppen som tillfredsställande. Värmlandsmodellen, som innebär att studenter får möta regionens mest framstående lärare både i VFU-kurser och i de teoretiska delarna på lärosätet, ser bedömargruppen som ett gott exempel på samverkan med det omgivande samhället. Det finns väl utvecklade strukturer för att ta tillvara synpunkter från arbetslivet och omsätta dem i kurserna och vice versa. Samverkan med arbetslivet är god och utbildningen ger studenterna en beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)