Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Det framgår av självvärderingen att studentrepresentanter utsedda av studentkåren finns i alla beslutande och beredande organ. Dekanen har därutöver månatliga möten med studentkåren. Programrådet, som sammanträder två gånger per termin, är sammansatt av lärare och studenter. I samtliga kurser finns ett kursråd där studentrepresentanter och ibland hela kursen har möjlighet att framföra sina synpunkter. Lärcentersstudenterna deltar via videolänk. Genom det digitala kursutvärderingssystemet kan studenterna påverka utbildningen.

Till det mer informella inflytandet kan räknas när samtliga studenter i en kurs via kursrådet kan ha synpunkter på kursens innehåll och utformning. Utvärderingar på program- och kursnivå har lett till flera åtgärder. Exempelvis har lärosätet hörsammat studenternas efterfrågan av fler mikrolektioner och räknestugor i matematikkurser och mer specialpedagogik i kurserna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan. Till det mer informella inflytandet kan räknas när samtliga studenter i en kurs via kursrådet kan föra fram synpunkter på kursens innehåll och utformning. Studenterna som deltar i intervjuerna bekräftar att det är enkelt att kontakta lärare och att de oftast blir lyssnade på. Studenter och alumner efterfrågar större inslag av konflikthantering, mer kunskap om betyg och bedömning och större inslag av verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Lärosätet undersöker möjligheten att utöka dessa inslag inom ramen för examensordningen. Bedömargruppens bedömning är att det finns goda förutsättningar för studenterna att delta i lärosätets formella organ, och därutöver erbjuder lärosätet även mer informella sammanhang där studenterna kan framföra sina synpunkter. Åtgärder som lärosätet genomfört med grund i studenternas utvärderingar visar att det hörsammar de behov som studenterna efterfrågat.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Den sammanfattande bedömningen är att det finns goda förutsättningar för studenterna att delta i lärosätets formella organ. Därutöver erbjuder lärosätet även mer informella sammanhang där studenterna kan framföra sina synpunkter. Åtgärder som lärosätet genomfört med grund i studenternas utvärderingar visar att det hörsammar de behov som studenterna efterfrågar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)