Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Karlstads universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Av självvärderingen framgår att förberedelsen för ett föränderligt arbetsliv är centralt i utbildningen. Bedömargruppens bedömning är att de insatser som lärosätet gör har hög relevans och ingår som en väsentlig del i det systematiska kvalitetsarbetet. Nämnas kan att skolhuvudmännen har två representanter i lärarutbildningsnämnden. Det skapar, menar bedömargruppen, goda förutsättningar för att utveckla områden i utbildningen som skolverksamheten efterfrågar. Ett område som skolhuvudmännen efterfrågar är exempelvis att studenternas digitala färdigheter behöver utvecklas ytterligare.

Lärosätet har genomfört flera åtgärder för att stärka såväl den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) som den högskoleförlagda delen. För den verksamhetsförlagda delen har övningsskoleprojektet varit betydelsefullt för att stärka banden mellan lärosäte och skolhuvudmän. Den högskoleförlagda delen av utbildningen utvecklas på ett intressant sätt i Värmlandsmodellen. Att studenter får möta regionens mest framstående lärare både i VFU-kurser och i de teoretiska delarna på lärosätet ser bedömargruppen som ett gott exempel på samverkan med det omgivande samhället. RUC (Regionalt utvecklingscentrum) bedriver, som bedömargruppen bedömer det, en betydande verksamhet för att stärka regionen. Det sker kontinuerligt genom fortbildningsdagar, forskningscirklar, lokala skolutvecklingsprojekt etc. Det finns också ett alumnnätverk vid lärosätet. Bedömningen är att det på lärosätet finns väl utvecklade strukturer för att ta tillvara synpunkter från arbetslivet och omsätta dem i kurserna och vice versa.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande.

Av självvärderingen framgår att förberedelsen för ett föränderligt arbetsliv är centralt i utbildningen. Bedömargruppens bedömning är att de insatser som lärosätet gör har hög relevans och ingår som en väsentlig del i det systematiska kvalitetsarbetet. Lärosätet har genomfört flera åtgärder för att stärka såväl den verksamhetsförlagda delen av utbildningen som den högskoleförlagda delen. Att studenter får möta regionens mest framstående lärare både i kurser vid den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) och i de teoretiska delarna på lärosätet ser bedömargruppen som ett gott exempel på samverkan med det omgivande samhället. RUC (Regionalt utvecklingscentrum) bedriver, som bedömargruppen bedömer det, en betydande verksamhet för att stärka regionen. Bedömargruppens bedömning är därför att det på lärosätet finns väl utvecklade strukturer för att ta tillvara synpunkter från arbetslivet och omsätta dem i kurserna och vice versa. Utbildningen ger studenterna en beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)