Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömargruppens samlade bedömning av underlagen är att grundlärarutbildningen med inriktning 4-6 fungerar i några avseenden, men att det också finns tydliga brister. En viktig kommentar från bedömargruppen är att det framkommer i självvärderingen och intervjuerna att modellen med en så kallad innevecka, alltså en campusförlagd vecka, som följs av fyra veckors distansstudier medför att en del studenter arbetar under sina heltidsstudier. Det gör att tiden inte kan utnyttjas optimalt. Alla inslag upplevs inte heller som riktade mot en specifik utbildning eller inriktning. Lärosätet bedriver distansundervisning och har höga ambitioner kring detta. Distansveckornas krav och innehåll är dock inte transparent beskrivna. Studenters och lärares syn på campus-distansmodellen skiljer sig åt. Vissa ämnen lämpar sig för mobilt lärande, medan andra ämnen ofrånkomligt får problem. Bedömargruppen stöder många av de åtgärder lärosätet har vidtagit, men de sammanvägda underlagen signalerar att utbildningen ännu inte uppnår viktiga mål. Detta kan härledas till för lite tid med lärare och för mycket kamratgranskning, ibland utan lärares ledning. VFU-handledarnas ställning verkar vara stark. Övningsskolorna är ett viktigt och bra initiativ för regionen. Bedömargruppen rekommenderar fastare styrning av processen fram till ventileringen av de självständiga arbetena.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms inte vara tillfredsställande. Personalen har god vetenskaplig, professionsrelaterad och pedagogisk kompetens, men ett utvecklingsbehov är att stärka den specifika kompetensen anpassad för att undervisa i årskurs 4-6. Lärarna har gott om kompetensutvecklingstid och flera forskar, vilket säkerställer kontinuiteten på lång sikt. Utbildningsmiljön bedöms inte vara tillfredsställande. Den forskning som bedrivs har en stor bredd, men den är inte tydligt länkad till utbildningen och är inte heller helt anpassad till årskurs 4-6. Bedömargruppen vill framhålla att utbildningsmiljön inte i tillräckligt stor utsträckning säkerställer att utbildningen drar nytta av personalens samlade kompetens. Utbildningsmiljön är samtidigt professionsinriktad via den verksamhetsförlagda utbildningen, men sambandet mellan forskning och utbildning försvagas av att studenterna verkar ha få obligatoriska inslag på campus där de får ta del av pågående forskningsprocesser. Bedömargruppen efterlyser konkreta strategier för att påskynda förstärkningen mellan forskning och utbildning.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande.

Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse visar underlagen att målen inte uppfylls. Utbildningens innehåll och genomförande möjliggör inte för studenterna att få specifika ämneskunskaper inklusive kunskaper om aktuell forskning för årskurs 4-6. En rekommendation är att lärosätets många disputerade lärare får mer undervisningstid inom detta mål. Bedömargruppens sammanvägda bedömning är att delmålen för kunskap om vetenskapsteori, olika forskningsmetoder och relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet inte uppfylls. Därmed brister delmålet om kunskapernas betydelse för yrkesutövningen. Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga visar underlagen på en ojämn måluppfyllelse. Förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter brister. Bedömargruppen efterfrågar att studenterna får ta del av ytterligare forskningsresultat för att övning i förmågan i kritisk granskning ska få en fastare struktur och inte i huvudsak vila på process och produkt från arbete i grupp. Relevanta forskningsresultat för årskurs 4-6 inklusive VFU-erfarenheter borde återspegla högre nivå för vilka olika färdigheter och förmågor blir nödvändiga. Utbildningen möjliggör och säkerställer inte att studenterna uppnår förmåga att tillämpa ämnesdidaktiska och metodik. Det saknas specifik metodik för eleverna i årskurs 4-6. Underlagen gör det däremot troligt att studenterna uppnår målet att visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen. En styrka är att studenterna förväntas stimulera varje elevs lärande och utveckling i svenska språket.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt uppfylls inte målet. Det framgår inte av underlagen hur lärosätet specifikt avser att utveckla en komplett måluppfyllelse, särskilt inte avseende studenternas förmåga att göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga aspekter. De mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt hållbar utveckling är ett utvecklingsområde.

Utbildningen kommunicerar och förankrar ett jämställdhetsperspektiv. Ett gott exempel på detta är att personalen har fortbildats inom området. En svaghet kan vara om genusfrågor betraktas som övergripande. Bedömargruppen rekommenderar att utbildningen skapar inslag för studenterna som är genuint länkade till jämställdhetsperspektivet.

Bedömningsgrunden Uppföljning, åtgärder och återkoppling är uppfylld. Ett utvecklingsområde som dock kvarstår är kursvärderingarnas låga svarsfrekvenser, som lärosätet är väl medvetna om och också försöker åtgärda. Lärosätet bör noga beakta studenternas önskemål för de campusförlagda veckornas innehåll. Det är lovvärt att lärosätet har genomfört förbättringar i studentstödet med hjälp av mentorer, studiemanualer och gruppstärkande processer. Distansutbildningens utmaningar borde utredas och beskrivas ytterligare.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms vara tillfredsställande. Det finns formella kanaler för studentinflytande i utbildningen, men utmaningen är att platserna inte är fyllda. När det gäller informellt inflytande är bedömningen att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och påverka utbildningens innehåll och upplägg. Det finns ett behov av att lärosätet arbetar ytterligare med information och återkoppling för att få en bättre struktur på studentinflytandet.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Det gäller särskilt den samverkan som sker regionalt med alla regionens omgivande kommuner. Även de internationella kontakterna är påtagliga, vilket kan gagna studenter. Underlagen gör det troligt att utbildningen förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)